Intr-un an dificil cum este 2021, in care producatorii mici de legume au ramas cu marfa nevanduta, s-a dovedit inca o data cat de mult conteaza accesul pe rafturile retelelor de de retail, in conditiile in care comertul traditional castiga tot mai mult teren. Cei care au reusit sa faca acest pas spun ca dincolo de pret, cel mai important este stabilitatea pe care o ofera aceasta colaborare si siguranta ca au unde sa vanda.
“Este ok sa colaboram cu mediul privat, cateodata este bine, cateodata este rau, dar la sfarsitul sezonului daca tragem o linie putem spune ca este foarte bine. Pot sa spun ca eu sunt ok, ca producator nu am fost interesat neaparat de pret, ci sa am un pret cat de cat stabil, nu sa vand azi cu un pret mic, maine cu un pret mare, am vrut sa am stabilitate si unde sa vand. Cred ca aceasta ar trebui sa fie tinta oricarui producator la sfarsitul sezonului, trebuie sa ai marfa vanduta nu aruncata”, ne-a declarat Ionut Vlasceanu, un producator (Edy Fresh SRL) din localitatea Baleni, judetul Dambovita.
Legumicultorul colaboreaza de circa cinci ani cu reteaua Profi, perioada in care si-a marit semnificativ suprafetele cultivate, dar si-a diversificat si oferta.
In urma cu cinci ani avea 0,7 ha de solar si livra verdeata- marar, patrunjel, precum si ceapa verde. Acum suprafetele s-au marit pana la 2 ha de solarii, fara incalzire, la care se adauga alte cinci ha in camp deschis, unde cultiva cam toate produsele, de la salata verde, verdeturi, ceapa verde, pana la vinete si varza.
“Incepem in martie, depinde mult de cum este iarna, cateodata si in februarie, cu ceapa verde, salata, verdeata si ne ducem pana in decembrie. Acum, avem ardei iute ambalat la caserola, rosii, ardei gras, vinete, dovlecei, verdeturi, ceapa verde, varza alba si morcovi”, a mai afirmat Ionut Vlasceanu.
Perioada de testare
Profi a lansat recent proiectul Proaspete de la noi care include circa 90 de producatori (si o gama de 38 de produse), din doua bazine mari ale tarii – Dambovita si Timis, urmand ca numarul lor sa creasca undeva la 200 in cativa ani.
Intr-o prima faza, este evaluat producatorul, practic se face un audit al acestuia care sa garanteze ca are capacitatea, mentalitatea si poate sa controleze procesul de productie, dupa cum afirma Calin Costinas, directorul general adjunct Profi, initiatorul proiectului. Dupa aceea, specialistii horticoli stabilesc ce plante si ce soiuri urmeaza sa se produca si se agreaza volumele. Productia este monitorizata in permanenta, se fac analize la produse, fiind asigurata si consultanta. De asemenea, sunt discutate aspecte legate de transport, deoarece fiind vorba de o marfa proaspata, trebuie respectate conditii speciale din punct de vedere al temperaturii. Nu in ultimul rand, este verificata partea de etichetare, calibrare a produsului, daca se incadreaza in standarde. Cat despre preturi, acestea se stabilesc/negociaza saptamanal.
Citeste si Fructe si legume romanesti de la Profi sub marca “Proaspete de la noi”
„Fiecare producator trebuie sa treaca prin perioada de testare, primul an este un an de necunoscute si pentru ei si pentru noi”, a mai precizat Costinas.
Retailerul lucreaza cu producatori cu care exista un accord standard de colaborare, mai exista producatorii din proiectul Proapete de la Noi, dar si producatori individuali
Profi este cel mai mare angajator privat si totodata reteaua cu cea mai mare extindere geografica din Romania, cu aproximativ 25.000 de angajati in aproape 1500 de magazine care functioneaza in 688 de localitati. (Viorela Pitulice)
2 thoughts on “Cum functioneaza relatia producator-retailer. Legumicultor din Baleni (Dambovita) despre parteneriatul cu marketul: Am vrut sa am stabilitate”