RetuRO, SGR-ul din Romania: rezultate remarcabile la doar opt luni de la implementare

RetuRO, SGR-ul din Romania: rezultate remarcabile la doar opt luni de la implementare

 

Sistemul de Garantie-Returnare a reusit, in doar opt luni, cu ajutorul RetuRO, sa transforme comportamentul romanilor in ceea ce priveste reciclarea. Aceasta este o performanta remarcabila ce stabileste noi standarde de reciclare si transforma Romania intr-un model de sustenabilitate la nivel global.

Intr-un interviu exclusiv pentru FoodBiz, CEO-ul RetuRO, Gemma Webb, povesteste in amanunt despre provocarile si realizarile obtinute in cele opt luni de la momentul lansarii sistemului.

PARTEA I-a:

De la concept la realitate: o implementare pe repede-nainte a unui sistem complex
Povestea SGR din Romania a inceput in noiembrie 2022, cand Gemma Webb a devenit primul angajat RetuRO. Obiectivul a fost unul ambitios: acela de a lansa in doar un an unul dintre cele mai mari si mai complexe sisteme de garantie-returnare din lume, al doilea ca marime, dupa cel din Germania.

„Cea mai mare provocare a fost perioada scurta de timp pe care am avut-o la dispozitie: doar un an pentru a implementa un sistem de asemenea anvergura. In mod normal, dureaza doi sau trei ani pentru ca astfel de sisteme sa fie implementate”, a declarat Gemma Webb.

In ciuda provocarilor intampinate, echipa RetuRO a dat dovada de rezilienta si ambitie. CEO-ul RetuRO atribuie succesul efortului colectiv al tuturor partilor implicate: „Colaborarea cu guvernul, autoritatile locale, comerciantii, consumatorii si alti parteneri a fost extrem de importanta. Atitudinea concentrata pe rezultat, specifica culturii romanesti, a jucat un rol semnificativ in depasirea provocarilor si atingerea obiectivelor.”

Rezultate remarcabile si progrese impresionante

In doar 8 luni, SGR a facut progrese impresionante. Pana in iulie 2024, Romania a colectat peste 1 miliard de ambalaje, un record care subliniaza eficienta sistemului. „Consumatorii romani au returnat peste 1 miliard de recipiente utilizate, iar noi am trimis deja 49.000 de tone de material catre reciclatori. Acest lucru ne depaseste asteptarile si demonstreaza succesul sistemului”, a subliniat CEO-ul RetuRO.

Succesul rapid al sistemului este, de asemenea, evident prin impactul sau asupra mediului. Gemma Webb explica: „In iunie 2024, am colectat peste 50% din recipientele plasate pe piata. Aceasta reducere a cantitatii de deseuri si cresterea ratei de reciclare sunt deja vizibile pe strazi.”

PARTEA a II-a

Investitii si inovatii: construirea unui viitor sustenabil

Investitia RetuRO in SGR a fost una considerabila. Compania a investit peste 95 milioane de euro in infrastructura, inclusiv in echipamente de ultima generatie si sisteme IT. „Infrastructura noastra este esentiala pentru facilitarea schimbarii culturale in ceea ce priveste sustenabilitatea si pentru a face reciclarea accesibila. Cu cinci (n.r. in prezent, sunt deja sase) centre de sortare si numarare deja operationale si altele care urmeaza a fi deschise, ne concentram pe imbunatatirea capacitatilor noastre.” subliniaza Gemma Webb.

Cresterea rapida a echipei RetuRO, de la 30 de angajati in noiembrie 2023 la peste 600 in august 2024, a contribuit enorm la succesul sistemului. Gemma Webb atribuie aceasta crestere recrutarii unei echipe de profesionisti cu experienta si pasiunii acestora pentru sustenabilitate: „Dedicarea si expertiza echipei noastre au fost esentiale. Am construit o organizatie puternica, concentrata pe a face o diferenta.”

Colaborarea cu autoritatile si comerciantii
Succesul SGR este, de asemenea, o dovada a colaborarii eficiente intre RetuRO si partile implicate. CEO-ul companiei a subliniat sprijinul primit din partea autoritatilor: „Autoritatile ne-au sprijinit in totalitate, ajutandu-ne sa implementam sistemul la timp si eficient. Sustinerea primita din partea lor este foarte valoroasa.”

In mod similar, si implicarea comerciantilor a fost foarte importanta. Avand peste 75.000 de comercianti inregistrati si mai mult de 35.000 cu contracte deja semnate, sistemul a avut astfel parte de o crestere semnificativa: „Implementarea sistemului a reprezentat un proces complex pentru comercianti, dar implicarea lor este esentiala. Continuam sa lucram indeaproape cu ei pentru a asigura o participare eficienta”, a punctat CEO-ul cu privire la provocarile intampinate de comercianti.

Informarea publicului si planuri de viitor
Cresterea gradului de informare a publicului a fost un aspect cheie al strategiei SGR. RetuRO a lansat campanii care sa informeze publicul in legatura cu beneficiile sistemului si cum pot participa. „Implicarea publicului este esentiala. Campaniile noastre au ajutat la informarea consumatorilor si la facilitarea participarii lor, aspect vital pentru atingerea ratelor mari de colectare”, a declarat Gemma Webb.

In viitor, RetuRO se concentreaza pe optimizarea constanta a sistemului si pe explorarea unor noi solutii. „In prezent, ne concentram pe functionarea optima a Sistemului de Garantie-Returnare si pe atingerea obiectivelor de reciclare impuse de UE. Ne dorim, de asemenea, sa devenim un model pentru alte tari in ceea ce priveste implementarea sistemului si beneficiile acestuia pentru oameni si pentru mediu”, a notat CEO-ul companiei.

Un model de bune practici pentru Europa
Sistemul SGR din Romania nu numai ca a avut rezultate remarcabile, dar a si stabilit un exemplu pentru alte tari europene. „Sistemul nostru este un model de bune practici global datorita anvergurii si complexitatii sale. Am atras deja interesul altor tari care doresc sa invete din experienta noastra. Folosirea celor mai recente tehnologii si implementarea rapida ofera lectii valoroase pentru oricine ia in considerare sa adopte un sistem de garantie-returnare”, spune Gemma Webb.

In concluzie, Sistemul de Garantie-Returnare din Romania reprezinta o dovada a ceea ce se poate realiza cu viziune, determinare si colaborare. Succesul rapid al sistemului si impactul sau substantial asupra mediului marcheaza o noua era in reciclare si sustenabilitate, pozitionand, in timp, Romania pe locuri fruntase cand vine vorba de eforturi privind adoptarea practicilor sustenabile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *