Principala provocare pentru firmele din industria ospitalitatii, la acest moment, o reprezinta asigurarea fortei de munca, problema cu care se confrunta nu doar Romania, ci si alte state. Ulmii doi ani au agravat aceasta criza, situatia devenind de-a dreptul dramatica.
„Venim dupa doi ani foarte ciudati si am intrat intr-o alta perioada si mai ciudata, industria ospitalitatii, in momentul de fata, este cam varza, pentru ca au fost doi ani in care am fost afectati profund. Multi ani am tot dat vina ca ne iau oameneii cei din Vestul Europei, astazi este o problema generala, cam la fel se plang si cei din Vest, in Marea Britanie situatia este dramatica, mult mai grea decat o avem noi aici, este un mix de factori, probabil ca in cei doi ani de pandemie si de incertitudini, foarte multi oameni au parasit aceasta industrie, iar din spate nu vin altii dornici sa se angajeze”, a declarat Ion Biris, presedintele Organizatiei Patronale a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania (HORA), in cadrul conferintei „Finantari in agri-business, retail si HoReCa in conditii de crize multiple. Echilibrare consum si asigurarea securitatii alimentare“, desfasurate la USAMV Bucuresti sub cupola FoodIntelForum 2022.
Biris spune ca in ciuda tuturor problemelor determinate de situatia actuala, de la lipsa scolilor de specialitate, intreruperile pe lanturile de aprovizionare si pana la explozia preturilor sau veniturile in scadere ale populatiei, sectorul functioneaza, iar activitatea cea mai intensa are loc in weekend. Exista, insa, si mare provocare.
“In ultimul timp, la interviurile pe care noi le avem, ajungem sa ne targuim pe salariile mari si pe orele de munca, avem solicitari pe orele de angajare, lumea ar vrea sa lucreze in industrie, dar nu in weekend. Este foarte greu sa le explic ca industria ospitalitatii se intampla mai mult in weekend, probabil ca unii ar vrea sa si serveasca online”, a mai comentat Biris.
In opinia lui, reglementarea bacsisului ar putea sa fie o solutie care sa faca industria mai atractiva pentru tineri si sa-i faca sa aleaga industria ospitalitatii, in perspectiva unor castiguri salariale mai mari.