In Romania, nu multa lume are curajul sa porneasca o afacere de la zero. Exista totusi si exceptii de la regula, oameni care odata ce se apuca de treaba, sunt greu de oprit. Asa de exemplu este cazul lui Sergiu Grigoriu, proprietarul livezii de meri de la Uzunu, din judetul Giurgiu, care a pornit totul de la zero, iar acum a ajuns sa aiba circa 30 de ha de meri pe rod si sa fie prezent intr-o retea importanta de magazine cu brandul propriu de sucuri Boierescu.
Chiar daca nu si-a propus de la inceput, procesarea a venit de la sine, iar acum Grigoriu recunoaste ca fara ea este greu sa obtii profit in sector. De fapt, secretul profitabilitatii este sa ai suprafata mare si procesare, marturiseste Grigoriu. Bineinteles, conteaza si calitatea, pentru ca doar asa intri in vizorul retailerilor si ajungi sa-ti faci loc pe rafturile magazinelor. Iar loc pe piata este destul, trebuie doar sa gasesti parghiile cele mai bune pentru a avea succes.
Investitii pe bani europeni
Livada de la Uzunu a fost infiintata in 2018 pe o suprafata de circa 18 ha, fiind alese cinci soiuri de mere cu arome si calitati deosebite: Gala Schniga, Golden Delicious, Granny Smith, Pinova si Red Delicious. Intre timp, suprafata s-a marit, fiind adaugat si soiul Granny Smith, care are mare succes in magazine. Pe viitor se are in vedere si Braemburg, un soi cu o productie foarte mare – circa 80 de tone/ha, ceea ce ar insemna si preturi mai mici de vanzare la merele proaspete in retail, dar si o concurenta serioasa pentru marfa adusa din Polonia.
La dezvoltarea proiectului un aport semnificativ au avut fondurile europene, compania Micul fermier Grifarm, fondata de Grigoriu, reusind sa obtina o finantare de circa 800.000 euro. In final, investitiile au trecut de 1,2 milioane de euro, iar pe langa livada au mai aparut un spatiu de depozitare, dar si o unitate de procesare. Planul n-a fost asa de la inceput, dar in timp lucrurile s-au aranjat de la sine, iar, acum, practic tot lantul de productie este disponibil.
„Daca ai procesare, ceea ce inseamna ca nu arunci nimic, poti sa ai un profit destul de bun”, spune Grigoriu. Mai trebuie, insa, si sa lucrezi la capacitate maxima de productie, dar mai ales sa ai ceva noroc.
Nu inseamna, insa, ca investitiile s-au oprit, procesul continua in perioada urmatoare. Asa de exemplu, la acest moment, se asteapta raspunsul de la AFIR cu privire la un nou proiect, care vizeaza infiintarea a 14 ha de livada. De asemenea, urmeaza sa se construiasca un depozit cu o capacitate de 1.000 de tone si sa fie achizitionata o linie de sortare a merelor de 6 tone pentru a putea face fata ritmului mare al comenzilor, va fi marita si productia de sucuri si tot asa….
Intre timp, merele de la Uzunu, dar si sucurile au intrat in lantul de supermarketuri Mega Image. La inceput, sucurile au fost vandute sub marca proprie a retailerului, insa, de doua luni, producatorul giurgiuvean este prezent la raft cu brandul Boierescu, ceea ce reprezinta un moment important in business-ul companiei. Nu de alta, dar nu poti sa stai la mana comerciantului tot timpul, este bine sa o marca a ta pentru ca niciodata nu stii ce-ti rezerva viitorul, lasa sa se inteleaga omul de afaceri. Negocieri se poarta si cu alte retele, iar viitorul suna bine.
O noua livada si un nou partener
Pe langa investitia de la Giurgiu, Sergiu Grigoriu a mai facut un pas important in acest an: a preluat de la niste oameni de afaceri italieni, impreuna cu Adrian Popa, noul sau partener care vine din sectorul HoReca, o livada de circa 60 ha in judetul Olt, in apropiere de Bals. Si aici se vor face investitii importante, de la infiintarea unei suprafete noi de livada pe circa 15 ha, pana la spatii de depozitare si unitate de procesare. Cei doi spera sa fie aprobat proiectul depus la AFIR, urmand ca toate aceste investitii sa se ridice undeva la 2 milioane de euro.
„In Romania, exista un deficit foarte mare de mere de calitate si de procesare. Impreuna cu Sergiu Grigoriu am cumparat o alta companie, pe care in cativa ani o vedem cu un viitor destul de stralucit. In 2-3 ani, prevad ca vom fi un jucator destul de important in aceasta piata, vom livra calitate, un produs corect, care cu siguranta se va bucura de aprecierea clientilor. Autoritatile trebuie sa incurajeze astfel de investitii, pentru ca nu sunt usor de gasit genul acesta de oameni care o iau de la zero si investesc in asa ceva”, declara Adrian Popa.
Daca punem la socoteala cele doua plantatii de la Bals si Uzunu, ajungem la circa 100 ha de livada, ceea ce nu este chiar la indemana oricui. Iar la o productie de aproximativ 4000 de tone de mere, din care o parte va intra la procesare, este de asteptat ca, in 2-3 ani, producatorul din Giurgiu sa intre in topul celor mai mari jucatori din sector. Totul se va face, insa, pas cu pas, fara a sari etapele.
Obiectivul declarat este mai mult decat clar: intrarea in cel putin 2-3 lanturi mari din Romania, dupa cum spune Grigoriu, si, de ce nu, apoi in toate magazinele din tara. Tinte ambitioase, dar si pe deplin realizabile.