Șeful CCIR: Serviciile, șansa României de a redresa exporturile

Șeful CCIR: Serviciile, șansa României de a redresa exporturile

 

Deficitul comercial al României este tot mai mare de la an la an, cu o valoare de peste 30 miliarde de euro, în 2024, pe fondul majorării importurilor, în timp ce exporturile scad.

În structura comerțului exterior cea mai mare pondere este deținută de produse precum mașini și echipamente de transport (47% la export și 36,5% la import), dar și alte produse manufacturate (28,7% la export și 28,9% la import), potrivit datelor INS pentru primele nouă luni din 2024.

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, spune că România se află pe ultimul loc în Europa la capitolul cercetare – inovare, potrivit datelor Eurostat. Înainte de a ne face o strategie de exporturi, ar trebui „să vedem cine suntem și ce putem face”.

„Vorbind de capacitățile noastre, trebuie să ne uităm mai des în oglindă, să vedem cine suntem, să vedem ce putem face, pentru că, potrivit datelor Eurostat, suntem pe ultimul loc la inovare-cercetare în UE, cu alte cuvinte un brand național cu o valoare adăugată mare nu există în România, există nume românești, așa cum este Dacia, cum este la cehi Skoda, dar nu pot fi considerate un brand național”, a declarat Mihai Daraban la conferința „Ce facem cu economia României”, organizată de ASPES împreună cu Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) și Confederația „Patronatul Român”.

Diversificare

La momentul actual, UE este principalul partener comercial al României, cu o pondere undeva la peste 70% atât la export, cât și la import. Ar trebui să ne uităm și către alte continente, așa cum era înainte de 1989, dar și să diversificăm structura exporturilor dacă vrem să echilibrăm balanța comercială a României.

„Ne-au cam dispărut piețele oversize, cum era înainte, alte continente pentru țările foste comuniste. Au cam dispărut. Suntem captivi într-un sens pozitiv UE, dar cred că este momentul să diversificăm puțin paleta de comerț exterior nu neapărat în produse, ci în sevicii. Încă o dată spun, nu avem produse competitive care să cucerească sau să rupă gura târgului, dar mai suntem capabili pe anumite zone industriale să putem să participăm la niște eventuale investiții în alte țări”, a mai precizat Daraban.

România a avut, în 2023, un deficit comercial de circa 30 miliarde de euro, în condițiile în care valoarea totală a importurilor a fost de 122 miliarde euro, în scădere față de 2022, iar exporturile auatins 93 miliarde euro, potrivit datelor INS.

În 2024, deficitul comercial depășise deja 30 de miliarde de euro pe primele 11 luni, ceea ce înseamnă o creștere de 4,5 miliarde euro, comparativ cu perioada similară din primele 11 luni din 2023, arată FoodBiz.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *