Parizerul, mancarea saracului de pe vremea comunismului, revine la moda: mai sofisticat, mai comercial si, sa recunoastem, nici nu mai este chiar asa de ieftin ca acum cateva decenii. L-am putea include chiar la categoria „delicateselor”, a produselor traditionale de lux pe care multi le descopera cu uimire, astazi.
Surprinzator, consumatorii nu sunt neaparat nostalgicii vremilor trecute, cum ar fi tentati sa creada unii, ci si tanara generatie, dornica sa incerce gusturi noi. Nu de alta, dar este imposibil sa nu fi auzit de celebrele „snitele din parizer” din epoca Ceausescu, sarea si piperul meselor in acele timpuri.
Adevarul este ca dupa 1989, multi au incercat sa se indeparteze de tot ceea ce insemnase perioada comunista si au renuntat chiar si la parizer, cumva o emblema a acelor vremuri. Nu definitiv, insa, pentru ca pana la urma vechile obiceiuri chiar nu pot fi uitate, am spune noi, si oricat de mare ar fi ocolul tot se revine la origini.
Dupa Revolutie, au aparut in piata o gramada de produse, dupa retete mai mult sau mai putin respectate, care de multe ori n-au avut nicio legatura cu originalul si i-au indepartat pe consumatori. Nu putem face abstractie nici de presiunea exercitata de comercianti asupra producatorilor care s-au vazut obligati sa reduca costurile si drept urmare a scazut si calitatea.
Au fost, insa, si producatori care nu au facut rabat de la calitate si au urmat cu strictete retetele traditionale, motiv pentru care si pretul parizerului este, astazi, in cazul lor ceva mai mare. Iar astfel de produse le gasim in magazinele specializate sau prin bacanii, alaturi de alte delicatese.
Asa, de exemplu, este cazul parizerului de la Agil, un producator din Timisoara descoperit cu mare uimire de bucuresteni la Bacania Bucate Romanesti din Lemon Retail Parc, unde antreprenorul Constantin Mistreanu, un bun cunoscator al gastronomiei romanesti, a reusit sa puna la un loc bunataturi aduse de peste tot din tara.
Secretul parizerului de la Agil
Parizerul de la Agil, o companie prezenta pe piata din 1992, contine carne de porc, slanina si condimente din plante, cum este rozmarinul. Iar gustul este cu totul si cu totul deosebit, am spune noi, care l-am descoperit la o degustare de produse organizata de FoodBiz.
„Nu are E-uri si nimic sintetic, iar reteta este traditionala. Este foarte bun si foarte apreciat”, a declarat pentru FoodBiz Alexandru Bordea, patronul producatorului timisorean. Recunoaste, totusi, ca s-a umblat la condimente, in sensul ca se foloseste rozmarinul, un puternic antioxidant. Nu este singurul produs din oferta Agil fara E-uri, mai putem aminti cremwurstii, salamul crud-uscat, carnatii sau pate-ul extra.
Bordea produce parizer de peste 25 de ani, iar de peste 10 ani a intrat in fabricatie gama fara E-uri – parizer si celelalte produse. Parizerul l-a vandut pana acum mai mult la nivel regional. De ceva vreme a iesit, insa, si pe piata Capitalei, unde produsul se bucura de succes, ceea ce il face sa ia in calcul sa mai prinda ceva contracte in zona. Nu inseamna ca ar fi dispus sa faca unele concesii privind calitatea pentru a mai reduce din pret, asa cum cer retailerii, de exemplu, spune antreprenorul.
De altfel, acesta este si motivul pentru care a renuntat la prezenta in marile retele si si -a creat propria retea de magazine si de rulote, la un moment dat. O alegere care s-a dovedit inspirata, dupa cate se pare, si l-a propulsat in fruntea topului producatorilor autohtoni de mezeluri din Timis. Si sa recunoastem, nici nu este la indemana oricui o cifra de afaceri de 105,9 milioane de lei sau un profit de 8,3 milioane lei, rezultatele Agil din 2023.
Senior Editor – Viorela Pitulice