Distribuitorii de marfuri vor un parteneriat public – privat pentru înfiintarea de centre logistice

Distribuitorii de marfuri vor un parteneriat public – privat pentru înfiintarea de centre logistice

 

Asociatia Companiilor de Distributie de Bunuri din Romania (ACDBR) atrage atentia guvernantilor ca în Romania sunt necesare “mai multe depozite frigorifice si de conservare pentru producatorii romani”, care sa le înlesneasca accesul la piata.

Membrii asociatiei îsi reafirma public disponibilitatea pentru a crea un parteneriat public – privat cu Guvernul Romaniei pentru implementarea Proiectului Reteaua Nationala de 8 centre logistice regionale, se arata într-un comunicat al ACDBR.

Aceasta propunere privind crearea ”Retelei Nationale de 8 centre logistice regionale de colectare, depozitare, sortare, procesare, ambalare si comercializare de produse romanesti” a fost prezentata Guvernului în data de 25 ianuarie 2022 în cadrul unei întalniri cu Consiliul National al Întreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania tinute la Palatul Victoria. Pana în prezent, însa, nu a fost primit niciun raspuns si nicio o analiza de oportunitate asupra propunerii. Mai mult, proiectul a fost inclus în Programele de Guvernare ale PSD (2017 – 2020) si PNL (2020 – 2024), precum si în prima varianta a PNRR, spun distribuitorii.

Avem nevoie de proiecte mari de tara, avem nevoie sa absorbim miliarde de euro din banii care ar trebui sa vina de la Uniunea Europeana, iar acest proiect raspunde multor nevoi ale Romaniei, aflandu-se pe masa Guvernului de peste patru ani. Poate acum a venit vremea sa fie implementat! Da, domnule Prim Ministru, supermarketurile din Romania trebuie si pot sa vanda mai multe produse fabricate în Romania (chiar daca doar de la putini producatori mari si de multe ori cu un adaos comercial de peste 100%), dar pentru a avea putere de negociere oferta producatorilor trebuie centralizata si pentru aceasta este nevoie de o distributie puternica. Este nevoie de proiectul despre care v-am vorbit si dumneavoastra si ministrilor din Cabinet. Prin expertiza pe care o avem în piata relevanta despre care vorbim, distribuitorii membri ACDBR am rezistat 30 de ani aici si va lansam public întrebarea: are nevoie Guvernul de distributie de bunuri autohtona, independenta?”, se arata în comunicat.

Asociatia atrage atentia ca micii producatori nu îsi vand produsele în supermarketuri, pentru acestia trebuie sa existe canale specifice, traditionale de comert. Sub imperiul bunelor intentii, Guvernul nu trebuie sa contribuie la amplificarea prizonieratului producatorilor romani în marile retele comerciale!”, se precizeaza în comunicat.

Distribuitorii arata ca unul dintre motivele pentru care Romania a adoptat Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, iar Uniunea Europeana a adoptat Directiva 633/2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar (transpusa national prin Legea 81/2022), este ”abuzul de putere dominanta între furnizori si cumparatori”.

Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania reprezinta ”comertul modern”, adica marile lanturi de supermagazine internationale, cu o pondere în piata totala de bunuri de larg consum de peste 70% din total comert, contribuind prin expansiunea magazinelor la globalizarea accelerata a pietei, la disparitia multor IMM-uri din domeniul comertului si la o canibalizare a pretului de vanzare al producatorilor, sustin distribuitorii care solicita demararea de urgenta de catre Consiliul Concurentei a analizei pietei relevante în sectorul de retail alimentar pentru identificarea ponderilor marilor magazine si a nivelului de dominatie.

Comertul cu amanuntul si comertul cu ridicata si distributia însumeaza 1.665 de insolvente în 2022 din totalul de 6.531 de proceduri noi, în 2021, iar în 2020 acest domeniu a fost lider al insolventelor cu 1.785 de companii din totalul de 6.144, respectiv 1.691 de firme din totalul de 5.694 de cazuri.

Asociatia Companiilor de Distributie de Bunuri din include companii cu capital autohton, majoritatea avand activitate neîntrerupta în piata nationala de 30 de ani, cu o cifra de afaceri însumata de peste 1,5 miliarde de euro, deservind în principal comerciantii independenti si HoReCa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *