Abateri grave la vanzarea de legume si fructe proaspete!  78% dintre marii operatori economici, sanctionati de ANPC

Abateri grave la vanzarea de legume si fructe proaspete! 78% dintre marii operatori economici, sanctionati de ANPC

 

fructe&legumePractici incorecte privind originea legumelor, etichete pe care apar doua sau trei variante de tara de origine, neconcordante intre pretul afisat la raft si cel marcat pe bonul de casa, iar lista poate continua lejer. Acestea sunt doar cateva din neregulile constatate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) in urma unui control desfasurat la nvel national la marii jucatori din domeniu si ale carui rezultate sunt de-a dreptul ingrijoratoare: 78% din marii operatori economici (pe la care a trecut ANPC!) care vand legume si fructe nu respecta legea!

ANPC informeaza ca a verificat, la inceputul lunii aprilie, in a doua etapa de control a operatorilor economici care comercializeaza legume si fructe proaspete in lanturi de magazine de tip hipermarket si supermarket, depozite si piete en-gros, modul in care sunt respectate prevederile legale privind protectia consumatorilor in domeniul mentionat.

In cadrul actiunilor de control, au fost controlati 678 operatori economici, dintre care la un numar de 532 (78%) s-au constatat abateri de la prevederile legale in vigoare. De asemenea, a fost verificata o cantitate de 487 tone fructe si legume proaspete din care 60 tone (12 %) nu se incadrau in prevederile legale.
Ca urmare a deficientelor constatate, au fost dispuse urmatoarele masuri:

• oprirea definitiva si retragerea de la comercializare a circa 9,5 tone de fructe si legume, in valoare de 60.479 lei, produse improprii consumului uman;
• oprirea temporara de la comercializare a cca.135 tone fructe si legume in valoare de 204.852 lei, pana la remedierea neconformitatilor constatate;
• aplicarea de 608 sanctiuni contraventionale dintre care 260 avertismente si 348 amenzi contraventionale in valoare de 1.723.600 lei pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor.

Citeste si 90% din cartofii de pe piata sunt din import, la acest moment. Stocurile interne, epuizate

In cursul actiunilor de control, s-au constatat o serie de abateri cum ar fi:
• Fructe si legume lovite, deshidratate, cu pete, pulpa moale, depreciate calitativ
• Fructe si legume nesortate – calitatea fructelor expuse nu corespunde cu cea afisata
• Fructe si legume depreciate, care prezinta parti moi, alterate, patate, cu urme de boli de depozit, atacate de mucegai, improprii consumului; nu sunt respectate criteriile de calitate pentru incadrarea la calilatea I
• Legume si fructe fara etichete cu elementele de identificare si caracterizare
• Neafisarea informatiilor privind tara de origine si calitatea legumelor si fructelor comercializate in vrac
• Legume si fructe din afara Romaniei la care nu s-au gasit informatii in limba romana privind denumirea produsului, specia, soiul (daca este cazul), tara de origine
• Neafisarea preturilor de vanzare
• Neconcordante intre pretul afisat la raft si cel marcat pe bonul de casa

Citeste si EXCLUSIV: STUDIU DE PIATA “LEGUME DE SERA SI SOLARII”

• Nerespectarea cantitatii nete la legumele si fructele preambalate (ex:cartofi albi plasa 2 kg , produsul cantarea in realitate 1,974 kg, lamai la plasa de 500 gr., cantitate reala – 0,470 gr., ghimbir la caserola de 200 grame avand in realitate 188 grame)
• Comercializarea legumelor si fructelor utilizand practici incorecte, privind originea acestora (ex: legume si fructe import Turcia, China, Egipt, comercializate ca avand provenienta Romania);
• Neconcordanta informatiilor privind provenienta, respectiv cea inscrisa pe ambalajul sau avizul produsului si cea inscrisa pe eticheta de la raft (pe eticheta apar doua sau trei variante de tara de origine, de ex; Romania, Bulgaria, Grecia, consumatorii fiind indusi in eroare)

Citeste si Top producatori mere in UE. Romania, locul trei

• Comercializarea legumelor cu calibre diferite, diferenta intre calibrul mic si calibrul mare fiind de 75%
• Informare incorecta a consumatorilor (ex: era afisat, in imediata apropiere a legumelor sau fructelor, cu litere mai viu colorate, sintagma” IEFTIN”, fara a se face dovada, in magazin, a vreunui avantaj legat de pret la achizitionarea acestor produse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *