Reguli noi pentru vanzarea de legume si fructe

Reguli noi pentru vanzarea de legume si fructe

 

Reguli noi pentru vanzarea de legume si fructe sau cel putin asa doreste Autoritatea  Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), care a pus in transparenta decizionala un ordin privind conditiile necesare pentru comercializarea acestora.

Printre cele mai importante reguli pe care comerciantii de frcute si legume trebuie sa le respecte se numara afisarea vizibila a pretului produselor, iar denumirea produselor sa fie in limba romana.

 Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a publicat in transparenta decizionala, pe site-ul propriu, www.anpc.ro, un proiect de Ordin al Presedintelui ANPC, ca o completare a unui act normativ similar dat publicitatii in 2021, pentru realiza o mai buna informare a consumatorilor.

”Avand in vedere rezultatele actiunilor de control pe tematica de legume-fructe, am considerat ca este necesara o informare cat mai clara a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializeaza in piete, astfel incat abrevierile tarilor de origine, calitatea/calibrul produsului si numele producatorului sa fie clare si usor de identificat de catre consumatori, fara a crea confuzie sau a furniza acestora informatii contradictorii despre produs” – a declarat presedintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca.

Conditii pentru operatorii economici care comercializeaza legume si fructe:

  • mijloacele de masurare trebuie sa respecte cerintele de metrologie aplicabile, conform tipului si specificului produsului;
  • pretul produselor trebuie sa fie afisat vizibil si inscris intr-o forma clara, in conformitate cu prevederile legale aplicabile;
  • denumirea produselor ce se comercializeaza trebuie sa fie afisata in limba romana, fara a exclude prezentarea acesteia in alte limbi;
  • produsele trebuie sa se comercializeze in cadrul datei durabilitatii minimale, conform informatiilor inscrise pe ambalaj/eticheta si/sau conform informatiilor transmise de furnizor sau producator, dupa caz
  • produsele ce se comercializeaza trebuie sa aiba inscrise pe ambalaj (produse preambalate) sau pe eticheta de pret, precum si in orice material informativ, dupa denumirea fiecarui/fiecarei produs alimentar/bauturi (produse comercializate in vrac), componentele cu efecte alergene.

Totodata, legumele si fructele ce se comercializeaza in interiorul pietelor trebuie sa aiba afisata pe eticheta de produs, urmatoarele informatii: denumire produs si categoria de calitate; specie sau soi, dupa caz;  tara de origine; denumire producator / ambalator / expeditor; calibrul, daca este cazul.

Acest ordin vizeaza si alte produse cum ar fi laptele, produsele lactate, carnea, produsele din carne, pestele si ouale. Acestea trebuie sa fie comercializate in structuri de vanzare special amenajate, dotate astfel incat sa fie asigurate normele de igiena in vigoare si conditiile de depozitare stabilite de producator, precum si orice conditii specifice stabilite prin actele administrative de autorizare emise de autoritatile competente.

De asemenea, vinul trebuie sa fie comercializat exclusiv in spatii comerciale autorizate in acest scop, care sa asigure mentinerea caracteristicilor fizico-chimice si organoleptice ale vinului.

Termenul pana la care pot fi trimise propunerile si observatiile este pana la 25.05.2024, urmand ca Ordinul sa intre in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.

One thought on “Reguli noi pentru vanzarea de legume si fructe

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *