Sustenabilitatea incepe cu cercetarea si inovarea – este concluzia conferintei globale BASF Research 2021. BASF a prezentat solutii pentru o mobilitate si o agricultura sustenabile. Produsele si procesele chimice inovatoare pot contribui la reducerea emisiilor de dioxid de carbon.
Prin procesele si produsele sale inovatoare, industria chimica aduce o contributie importanta la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, iar echipa de cercetatori de la BASF sustine acest efort prin intreaga sa activitate. Exemple actuale de inovatie din reteaua de cercetare BASF pentru mobilitate si agricultura, cum ar fi lichidele de racire inovatoare pentru masini electrice sau noile tehnologii de aplicare de inalta precizie in agricultura, au fost prezentate in cadrul conferintei pe tema Cercetarii, de catre dr. Melanie Maas-Brunner, membru al Consiliului Executiv de Directori si Chief Technology Officer in cadrul BASF SE, impreuna cu cercetatorii BASF.
„Migrarea catre sustenabilitate incepe cu cercetarea”, a spus Maas-Brunner, BASF ocupand un loc de frunte in aceasta privinta si avand o configuratie unica de cercetare si dezvoltare, cu aproximativ 10.000 de angajati, la nivel global. „Pentru a depasi provocarile acestei transformari intr-un ritm rapid si pentru a avea succes pe termen lung, trebuie sa consolidam, in continuare, apropierea fata de clienti si sa profitam de avantajul pe care ni-l ofera cunostintele si expertiza de pe platforma chimica integrata Verbund”, a adaugat Maas-Brunner. Din acest motiv, in anul urmator, compania isi va reorganiza activitatile de cercetare la nivel mondial. Astfel, unitatile de cercetare legate de afaceri, care au facut parte, pana in prezent, din cele trei divizii de cercetare, vor fi integrate in diviziile operationale si vor deveni mai orientate catre nevoile clientilor. In viitor, BASF va grupa activitatile de cercetare relevante pentru mai multe divizii, intr-o divizie centrala de cercetare, cu prezenta globala.
BASF si-a propus obiective ambitioase de sustenabilitate, precum accelerarea proceselor cu emisii zero de CO2, dezvoltarea economiei circulare sau digitalizarea. In total, BASF a investit aproximativ 2 miliarde de euro in cercetare si dezvoltare in 2020.
Cresterea sigurantei in mobilitatea electrica
Sectorul transporturilor este responsabil pentru o parte substantiala din emisiile globale de dioxid de carbon, iar trecerea catre mobilitatea electrica poate reduce aceste emisii. Pentru realizarea acestui obiectiv sunt necesare inovatii precum reducerea timpului de incarcare a bateriilor, cresterea sigurantei si transformarea proceselor de productie a vehiculelor electrice in unele mai sustenabile si mai eficiente.
Chimia va juca un rol cheie: continutul chimic al unui vehicul electric (EV) este considerabil mai mare decat cel al unui vehicul cu motor cu ardere interna. Acest lucru se datoreaza faptului ca multe dintre celelalte componente ale vehiculelor electrice se schimba, ca urmare a sistemului de propulsie modificat. Echipele de cercetare si dezvoltare BASF lucreaza continuu la produse de ultima generatie pentru vehicule electrice, precum: materiale pentru baterii, materiale plastice de inalta performanta, lichide de racire modificate si produse inedite de acoperire.
Materialele plastice, de exemplu, au o contributie importanta la siguranta vehiculelor electrice. Acestea sunt utilizate pentru a obtine o protectie stabila la impact, o distributie sigura a energiei electrice, ca adezivi conductivi termic, si pentru a codifica pe culori componentele si conectorii de inalta tensiune.
Noul lichid de racire din gama de produse Glysantin® este un alt produs BASF care aduce imbunatatiri suplimentare sigurantei vehiculelor electrice. Are o conductivitate electrica foarte scazuta datorita formulei sale inovatoare. Astfel, in cazul in care bateria este deteriorata, spre exemplu, intr-un accident, noul produs BASF nu reactioneaza cu componentele de inalta tensiune ale bateriei. In acelasi timp, Glysantin® ElectrifiedTM ofera protectie fiabila impotriva coroziunii din interiorul sistemului de racire al vehiculelor electrice.
Cu ajutorul metodelor digitale, cercetatorii BASF au dezvoltat, de asemenea, o noua versiune a electrocoat-ului catodic (e-coat), CathoGuard®, special conceput pentru a indeplini cerintele de electromobilitate. Acesta permite aplicarea la temperaturi mai scazute, reducand, astfel, emisiile de CO2, si pastrand, in acelasi timp, proprietatile produsului. In plus, tehnologia indeplineste standardele de durabilitate stabilite, deoarece nu contine staniu si poluanti atmosferici periculosi, ci doar un nivel scazut de compusi organici volatili.
Inovatii pentru o agricultura sustenabila
Echipa de cercetare BASF lucreaza si la solutii pentru o agricultura durabila. Fermierii se confrunta cu provocari majore: hranirea unei populatii mondiale in crestere, ce va ajunge la 10 miliarde pana in 2050, conditii meteorologice mereu in schimbare, din cauza modificarilor climatice, controlul sigur si eficient al daunatorilor si buruienilor, in contextul unei rezistente in crestere, dar si nivelul limitat al resurselor naturale si al terenurilor arabile. Prin urmare, domeniul are nevoie de inovatii cat mai curand posibil, precum noi seminte si trasaturi genetice sau produse de protectie a plantelor inedite si aplicatii digitale.
Graul este una dintre cele mai importante cereale din lume, cu un volum de peste 770 de milioane de tone metrice pe an. Productia de grau trebuie sa creasca semnificativ in urmatorii ani. Acest obiectiv va fi mai greu de atins din cauza numarului limitat de terenuri arabile si a recoltelor insuficiente, cauzate de schimbarile climatice. In cadrul programelor sale de cercetare, BASF dezvolta un hibrid de grau care sa asigure productii mai mari, calitate sporita, precum si o mai mare rezistenta la boli si insecte. Utilizand diverse trasaturi genetice din regiunile cheie in care se cultiva graul, cercetatorii BASF selecteaza cele mai bune trasaturi ale plantelor din linii parentale distincte genetic, asigurand astfel o recolta stabila si o rezistenta mai puternica la schimbarile climatice.
Pentru a optimiza productia culturilor, compania a dezvoltat o platforma inteligenta de modelare a plantelor, care ofera recomandari agronomice precise, bazate pe analiza continua a datelor. Aceasta monitorizeaza parametrii economici si biologici, ajutandu-i pe fermieri sa obtina o cultura bogata si sigura pentru mediul inconjurator. Datele platformei sunt utilizate in cadrul aplicatiilor xarvio® Digital Farming Solutions. De exemplu, in solutia Smart Spraying, dezvoltata in parteneriat cu Bosch, datele sunt asociate cu senzorii camerelor de inalta tehnologie si integrate in software, pentru a aplica erbicid pe buruieni numai acolo unde este necesar. Testele pe teren arata ca aceasta combinatie de tehnologie poate reduce cu pana la 70% volumul de erbicid utilizat. Aceasta este o contributie importanta la protectia mediului, oferind, in acelasi timp, beneficii financiare fermierilor.
Schimbarile aduse etapelor cercetarii, precum trecerea de la cercetarea secventiala la cea paralela, reprezinta, de asemenea, o abordare inclinata spre inovatii si produse durabile. BASF a dezvoltat cu succes in acest mod noile fungicide pe baza de Revysol®. Aceasta substanta activa din grupa chimica a triazolilor demonstreaza performante biologice puternice impotriva unui numar important de boli fungice relevante. In acelasi timp, indeplineste toate cerintele pentru o aplicare sigura si compatibila cu mediul.
Portofoliul BASF este organizat in sase segmente: produse chimice, materiale, solutii industriale, tehnologii de suprafata, nutritie si ingrijire si solutii agricole. BASF a generat vanzari de 59 de miliarde de euro in 2020. Actiunile BASF sunt tranzactionate la bursa din Frankfurt (BAS) si sub forma de certificat de depozit american (BASFY) din SUA.