Cererea mondiala de tractoare noi s-a redus, in 2014

Cererea mondiala de tractoare noi s-a redus, in 2014

 

tractoare_noiVanzarile de tractoare noi in anul 2014 sunt estimate la 2,1 milioane de unitati, in scadere usoara fata de anul anterior, fiind consemnate diferente importante in functie de regiuni, conform unui studiu realizat de Federaţia Germana de Inginerie (VDMA – Verband Deutscher Maschinen und Anlagenbau). La nivel mondial, piata SUA se numara printre putinele care au inregistrat crestere, spre deosebire de cele europene sau asiatice, unde livrarile s-au redus, pe fondul preturilor mai mici primite de fermieri la materiile prime. Cele mai mari piete la nivel mondial raman China si India, tari care acopera circa 50% din nivelul vanzarilor, si unde cea mai mare parte a tractoarelor comercializate au puteri medii mult mai mici, dar si preturi comparativ cu tractoarele folosite de marile exploatatii agricole din tari precum SUA, Brazilia sau Rusia sau din fermele din Vestul Europei unde se practica agricultura intensiva.

Europa are o contributie importanta la cifra de afaceri a industriei la nivel global. De altfel, potrivit calculelor preliminarii pentru 2014, vanzarile de tractoare in UE au atins valoarea de 8,2 miliarde de euro, comparativ cu 8,7 miliarde de dolari, in 2013. Valoric, aceste vanzari inseamna 20-25% din cifra globala a industriei de tractoare, in timp ce daca ne raportam la volumul unitatilor vandute, ponderea este de doar 8%.

In Europa, valoarea medie a unui tractor vandut este de 43.000 euro – valoarea facturii la dealer-, cu mult mai mare decat in celelalte piete si aproape dublu fata de media mondiala.

Scadere pe linie in Europa

Daca in America si Asia vanzarile au crescut foarte mult in ultimii ani, in Europa lucrurile au stat cu totul altfel, anul trecut, de exemplu, fiind raportata o scadere de 8%. Din pacate, prognozele nu sunt optimiste nici pentru 2015, la nivelul UE fiind asteptate vanzari mai mici cu 7%, ceea ce corespunde unor livrari de 158.000 de unitati.

In 2014, cel mai mare recul (22%) a fost inregistrat in Franta, tara cu un numar mare de potentiali cumparatori (450.000), care a pierdut pozitia de cea mai important piata europeana pentru tractoare in favoarea Germaniei. Un an prost a fost si 2013, in conditiile in care numarul tractoarelor vandute s-a micsorat cu 33.000 unitati (din care 30.000 tractoare cu puteri de 30 CP), ceea ce a insemnat o scadere de peste 20%. In anii buni, vanzarile in Franta ajungeau la circa 40.000 de tractoare pe an.

In acelasi timp, piata germana a cunoscut un recul de 5%, scaderea fiind mai pronuntata in segmentul sub 100 CP, motivul fiind faptul ca fermierii de dimensiuni medii din sectorul cresterii bovinelor au devenit mai precauti la achizitii din cauza micsorarii pretului la lapte. In Germania, puterea medie a tractoarelor noi vandute a fost de 155 CP, fiecare al cincilea tractor vandut avand peste 200 CP. Conform sondajelor, trendul descrescator se va mentine si in acest an, fiind asteptat un recul de 10%, ceea ce se preconizeaza a fi una din cele mai mari scaderi la nivel european.

Si Italia a cunoscut anul trecut cele mai mici vanzari din ultimele decenii, in noiembrie si decembrie 2014, livrarile fiind de doar 1.000 unitati. Oricum cu doar 18.000 de tractoare livrate la nivelul unui an intreg, cifrele sunt departe de asteptari, numai daca ne gandim la numarul mare de ferme agricole din aceasta tara. Comparativ cu Germania, unde 20% dintre tractoare au fost echipate cu motor de 200 CP, in Italia rata a fost de doar 4%.

Pe de alta parte, in Marea Britanie, vanzarile s-au mentinut la un nivel similar celui din 2013, in ciuda rezultatelor bune din prima jumatate a anului, o posibila explicatiie fiind veniturile in scadere ale fermierilor pe fondul preturilor mici la materiile prime. Circa 17% dintre tractoarele comercializate au avut peste 200 CP, fata de 15% in 2013. Vanzari mai mici au fost inregistrate si in Polonia (-5%), cu 14.000 de unitati sau in  Austria (-19%), unde volumul tractoarelor noi livrate a fost de doar 6.500 de unitati noi pe an.

Cererea s-a redus, anul trecut, si in Rusia – cu 6%, pana la 37.500 unitati, in conditiile in care in a doua jumatate a anului s-a micsorat brusc numarul de tractoare solicitate  in gama 50 -100 CP, cu mai mult de 30%, in timp ce vanzarile de tractoare sub 30 CP au crescut. O mare parte dintre acestea au provenit din Belarus, in special cele din gama 120 CP.

Criza economica se resimte in America

Continentul american nu a mai cunoscut in 2014 nivelul vanzarilor din urma cu cativa ani. De altfel, cele peste 235.000 de tractoare comercializate in America de Nord (SUA si Canada) reprezinta unul dintre cele mai mici volume de dupa anul 2000. Segmentul “semi-profesional” , adica tractoarele de 40 CP, a reprezentat circa 50% din piata.

Daca solicitarile pentru tractoarele de mica putere au fost moderate in perioada 2009-2011, pe fondul crizei  financiare, in ultimii doi ani piata si-a mai revenit, fiind consemnate vanzari de 100.000 de unitati numai in SUA. Referitor la tractoarele de mare putere, trebuie remarcata tendinta de scadere a solicitarilor, anul trecut fiind vandute 32.200 unitati, cu 34% mai putin decat in 2013, pe segmentul> 100 CP.

Cat priveste estimarile pentru 2015 pentru piata nord americana, acestea nu sunt deloc optimiste, fiind asteptata o reducere cu o cincime a cererii pe fondul facilitatilor fiscale tot mai putine din SUA. Referitor la Brazilia, anul de varf a fost 2013, cand s-au vandut 60.000 de tractoare, cea mai mare parte fiind de puteri mici, destinate in general fermelor de familie. Anul trecut, insa, piata a revenit la nivelul din perioada 2010-2012 cu un volum de 55.000 unitati, din care o treime au fost tractoare cu putere mai mare de 100 CP. Trebuie mentionat, insa, ca volumul vanzarilor este determinat si de subventiile acordate de stat la achizitia de masini agricole, fiind ca acestea sa provina din productia interna.

India, cea mai mare piata

Cea mai mare piata la nivel mondial este India, cu vanzari de 593.000 tractoare, in 2014, un nivel care ar putea fi atins si in acest an, conform estimarilor. Daca in prima jumatate a anului trecut, vanzarile au mers bine, evolutia din urmatoarele luni nu a mai urmat acelasi trend, reculul fiind consemnat in special pe segmentul tractoarelor de categorii mici, care au si cea mai mare pondere in piata. La randul ei, Japonia a cunoscut o scadere de 15%, in 2014 – dupa un an 2013 foarte bun -, chiar daca primele luni ale anului au adus vanzari importante, adica circa 40% din cifra de afaceri pentru intregul an. In ce priveste China, desi cifrele sunt greu de manageriat, fara indoiala cererea este in crestere, daca ne raportam la ultimul deceniu, pe fondul dezvoltarii unui sector agricol profesionist, interesat de investitii in tractoare si masini noi. Exista insa si ceva probleme in sector, cum ar fi lipsa de rentabilitate a fermelor de vaci din nordul tarii, ceea ce ar putea frana dezvoltarea agriculturii locale in 2015.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *