Avram Fitiu: „Colonia Europeana Romania” versus Germania la vanzarea pamantului la straini

Avram Fitiu: „Colonia Europeana Romania” versus Germania la vanzarea pamantului la straini

 

terenuri_vanzareClasa politica iresponsabila din Romania si un popor adormit au creat conditii funciare similare cu cele din Eldorado pentru societati comerciale, fonduri de investitii straine. Vom cita doar doua exemple de fonduri germane ce intervin in Romania nimanui. In vestul Romaniei aproape pe graniţa cu Ungaria, compania germana Agrarius listata la bursa din Hamburg, exploateaza 3.700 de hectare de teren incepand din 2009 investind pana acum cca. 7,5 milioane de euro (dupa Ziarul Financiar). De asemenea, compania Germanagrar, cu sediul central in Hamburg, deţine 8.000 de hectare de teren agricol pe piaţa locala, investind 16 mil. euro. Ne intrebam pe buna dreptate daca in Germania romanii stau la coada sa cumpere pamant si daca Frau Merkel a deschis larg portile pentru investitii strategice funciare pentru speculanti romani.

Nu am auzit inca o astfel de stire, dar stiri iresponsabile gen ca Romania asteapta investitori straini ca sa investeasca agricultura in Romania nu se pot auzi decat in colonii economice si politice. Este cazul Romaniei in care un presedinte pur intamplator de etnie germana face astfel de gesturi sinucigase. In Germania dupa o astfel de declaratie, 1milion de germani l-ar fi obligat sa demisioneze iesind in strada.

Tarile europene isi exercita dreptul de preemtiune la cumparare de teren agricol in functie de obiectivele strategice ale politicii publice nationale. Astfel, fiecare tara membra a Uniunii Europene a creat agentii nationale si/sau regionale care intervin si controleaza politica publica nationala funciara prin doua mecanisme de mentinere a fermei familiale taranesti ca nucleu de baza al agriculturii europene:

•Prin mecanisme de structurare a fermelor agricole familiale, din punct de vedere tehnico-economic la o anumita dimensiune competitiva pe piata;
•Prin mecanisme de eliminare a factorilor de perturbare a pietii funciare precum: derivele legate de speculatia funciara; acapararea de terenuri agricole si silvice; cresterea marimii fermelor; poluarea mediului; schimbarea destinatiei agricole si silvice a terenurilor; etc…

Germania, a creat mecanisme de protectie funciara impotriva cumpararii de teren agricol de catre straini si de protejare a bauer-ului (taranului):

•Fixarea pretului de referinta;
Agentiile regionale fixeaza un pret de referinta la nivel de Land la care se raporteaza pretul de vanzare in vederea eliminarii actiunii speculative.
•Fixarea limitei de suprafata pentru cumparare;
Fiecare din cele 10 landuri ale Germaniei dispune de propria Agentie Funciara. Orice vanzare de teren agricol ce depaseste o anumita suprafata trebuie autorizata de catre Agentia Funciara a Landului. Limita de suprafata vanduta de la care este nevoie de autorizatie din partea Agentiei funciare a landului este cuprinsa intre 0,25 si 2 ha in functie de land. Autoritatea ce elibereaza autorizatia este fie un serviciu tehnic regional fie o structura a administratiei publice regionale.

Refuzarea autorizatiei de cumparare Germania!

Autorizatia poate fi refuzata in urmatoarele situatii:
•Pretul de vanzare este disproportionat fata de pretul pietei depasind cu 50 % nivelul de referinta federal sau cu 20 % nivelul de referinta regional;
•Daca vanzarea conduce la repartitie dezechilibrata a terenurilor atanci cand cumparatorul nu este agricultor;
•In cazul in care vanzarea duce la o distrugere a structurilor agricole prin micsorarea acestora sau prin divizarea terenurilor agricole.

Dreptul de preemtiune al Agentiei Funciare regionale nu este utilizat in cazul in care vanzarea este autorizata sau daca suprafata vanduta se situeaza sub limita de referinta fixata de fiecare land.

Daca pretul este peste limita legala admisa vanzarea nu este autorizata. Refuzurile de autorizare cele mai frecvente sunt legate de situatiile in care cumparatorul nu este agricultor (cu statut juridic individual de agricultor).

Terenurile supuse refuzului catre un tert cumparator sunt achizitionate de catre agentia funciara regionala. In plus, Germania a instituit o serie de masuri restrictive pentru straini:

•Conditii limitative referitoare la structura juridica a solicitantului;

Romania nu a impus nici o limitare in functie de statutul cumparatorului permitand actiuni speculative la scara industriala in special prin intermediul structurilor juridice.

In Germania (in special in teritoriile fostei RFG) majoritatea fermelor sunt familiale astfel ca sunt evitate riscurile create de catre investitori.
•Conditii limitative referitoare la nivelul minimal de pregatire agricola;

Romania nu a impus restrictii fata de nivelul de pregatire al cumparatorului.

In Germania pregatirea minimala si experienta este parte componenta a statutului agricultorului.
•Conditii limitative referitoare la locuirea in tara pe o durata minima anterioara;

Romania nu a impus prin lege conditii legate de locuirea minimala in tara, anterior actului de cumparare.

In Germania un rezident originar dintr-o alta tara UE sau terta ce nu poate dovedi ca a locuit intre 3 si 8 ani in functie de land nu poate cumpara teren agricol.
•Conditii referitoare la rezerva federala a Bancii Pamantului;

In anumite landuri agentia funciara intervine cu dreptul de preemtiune cu scopul stocarii suprafetei in Banca Funciara Regionala ca rezerva sau ca stoc de constituire de noi ferme.

•Conditii limitative legate la accesul la cumparare prin intermediul arendarii.

In Romania Legea 17/2014 nu a creat mecanisme de interventie funciara in cazul terenurilor arendate, ca forma insidioasa de acces la cumparare de fond funciar. In Romania s-au creat conditii de discriminare pozitiva pentru cetatenii straini prin introducerea arendasului ca preemtor, faza insidioasa de acces la fondul funciar. Nu s-a realizat o corelatie cu Legea Arendei precum in alte state europene.

In Germania agentiile federale au drept de preemtiune in astfel de situatii. De asemenea, Germania a instituit si alte restrictii precum cele de mai jos pe care le vom dezvolta in alte articole:

•Conditii limitative legate de lista neagra a cumparatorilor;
•Conditii limitative legate de vanzarea terenului in intravilan;
•Conditii limitative legate de statutul juridic si fiscal al agricultorului;
•Conditii limitative legate de actiuni speculative pentru activitati agroindustriale si energetice;
•Conditii limitative legate de originea cumparatorului;
•Conditii limitative legate de locatia geostrategica a terenului;
•Conditii limitative legate de cumpararea de teren agricol in zona montana;

S-a dovedit in istorie, ca tarile care vand materie bruta dispar in 20-30 de ani ca natiuni. Romania se gaseste intre faza a doua si a treia de colonizare (Demoralizare, Destabilizare, Criza, Normalizare).

Cu efortori mari de constientizare a gravitatii problemei o clasa politica viitoare ar putea face procesul reversibil.Daca doamne fereste ajungem in faza a treia de criza, doar doua optiuni mai sunt posibile si anume razboiul civil sau interventia frateasca de afara. Faza este reversibila mai mult teoretic!

Sursa: AvramFitiu.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *