Cea mai mare ingrijorare resimtita de catre romanii din mediul urban este legata de situatia generala a economiei si viitorul incert, urmata de propria situatie financiara, punerea in pericol a sanatatii si teama de a ramane fara loc de munca, arata un studiu derulat in luna aprilie de Unlock Research pentru Adama Agricultural Solutions. Studiul analizeaza fricile si comportamentele alimentare ale romanilor in pandemie! Temerile privind securitatea alimentara se regasesc abia pe locul al 9-lea, ceea ce arata ca atat productia, cat si distributia produselor alimentare a functionat in parametri normali in contextul pandemiei; Doar 28% dintre romanii din mediul urban se declara ingrijorati de siguranta alimentara.
Principalele motive de ingrijorare fac referire la posibilitatea de contaminare a produselor sau ambalajelor de catre ceilalti cumparatori (46%) sau de catre personalul de vanzare (41%). Din acest punct de vedere, consumatorii sustin ca ar fi benefice actiuni de comunicare din partea autoritatilor care sa clarifice in ce masura ambalajele pot sau nu sa fie o sursa de contaminare cu noul coronavirus.
Totodata, posibilitatea de a ramane fara alimente este un subiect de care oamenii sunt mult mai putin ingrijorati in acest moment (doar 24% dintre cei chestionati). Acolo unde apare aceasta ingrijorare, ea se refera la teama ca stocurile de mancare sa se epuizeze sau de perspectiva de a ramane fara bani.
Aproape 1 din 2 consumatori declara ca achizitioneaza des produse ale companiilor care comunica public despre masurile sanitare pe care le iau, fapt ce demonstreaza ca increderea consumatorilor in siguranta produselor este un factor-cheie;
Repondentii sustin ca au consumat mai putin alcool in izolare, bauturile alcoolice fiind printre produsele a caror rata de consum a scazut cel mai mult in aceasta perioada;
Romanii fac cumparaturi mai rar, iar categoria la care a crescut cel mai mult volumul de aprovizionare sunt tinerii (18-24 de ani);
Totodata, a crescut apetenta consumatorilor pentru produse proaspete (fructe si legume). Desi preferate de multi consumatori, pietele agro-alimentare au fost mult mai putin frecventate in aceasta perioada, din cauza conditiilor incerte de igiena pe care le-ar putea asigura.
“Studiul arata ca exista o fragilitate in lantul alimentar, care trebuie tratata cu multa responsabilitate de catre autoritati: criza COVID-19 a aratat ca fermierii au nevoie de o infrastructura de distributie mult imbunatatita, care sa poata sa le puna in valoare produsele si care sa poata furniza oamenilor produse proaspete in conditii de siguranta. Ar fi pacat sa fi trait o asemenea criza si sa nu invatam nimic din ea”, a declarat Dimitrios Drisis, directorul general al ADAMA.
STATUL SI COMPANIILE, ACTORII IMPORTANTI PENTRU DEPASIREA CRIZEI
92% dintre respondenti considera ca statul este primul care trebuie sa intervina pentru depasirea situatiei create de pandemia de coronavirus, pe urmatoarele locuri plasandu-se companiile. Potrivit respondentilor, acestea din urma trebuie sa ajute oamenii sa treaca mai usor prin aceasta criza inclusiv prin educare si informare.
46% dintre acestia sustin ca vor sanctiona marcile care nu se comporta responsabil in aceasta perioada. Romanii vad companiile ca protectori – de aceea se asteapta, in majoritate covarsitoare, ca acestea sa-si protejeze angajatii (83%) si categoriile sociale vulnerabile, dar si productia si economia locala (82%).
SITUATIA ECONOMICA ESTE SURSA PRINCIPALA DE INGRIJORARE IN RANDUL ROMANILOR
Aproape jumatate dintre romanii din mediul urban estimeaza incheierea crizei sanitare in maxim 2-3 luni. Pe de alta parte, 52% dintre acestia se asteapta ca dificultatile economice sa dureze mai mult de un an.
Cea mai mare ingrijorare resimtita de catre romanii din mediul urban este legata de situatia generala a economiei si de viitorul incert (68%). Propria situatie financiara este si ea foarte importanta ca sursa de ingrijorare (49%). Pe locurile urmatoare se plaseaza ingrijorarea cu privire la felul in care sanatatea este pusa in pericol de epidemia de Covid-19 (41%), dar si teama de a ramane fara loc de munca (38%).
Doar 28% dintre romanii din mediul urban se declara ingrijorati de siguranta alimentara. Principalele motive de ingrijorare fac referire la posibilitatea de contaminare a produselor sau ambalajelor de catre ceilalti cumparatori (46%) sau de catre personalul de vanzare (41%).
Din acest punct de vedere, consumatorii sustin ca ar fi benefice actiuni de comunicare din partea autoritatilor care sa clarifice in ce masura ambalajele pot sau nu sa fie o sursa de contaminare cu noul coronavirus.
Totodata, posibilitatea de a ramane fara alimente este un subiect de care oamenii sunt mult mai putin ingrijorati in acest moment (doar 24% dintre cei chestionati). Acolo unde apare aceasta ingrijorare, ea se refera la teama ca stocurile de mancare sa se epuizeze sau de perspectiva de a ramane fara bani.