Chiar daca produsele alternative constituie in continuare o nisa in Romania, piata incepe sa se miste in directia aceasta, ba chiar a fost constituita si o asociatie de producatori recent. Un semn bun am putea spune, care le da sperante producatorilor care s-au incumetat sa mearga pe acest drum.
Un astfel de exemplu este Filgud, o afacere fondata de Andrei Rosu in urma cu aproape un deceniu, care s-a nascut din dorinta de a oferi alternative la unele dintre cele mai indragite produse de origine animala, care sa fie prietenoase atat cu oamenii, cat si cu natura, bogate in nutrienti, fara lactoza sau colesterol.
„Gustul vine doar din ingredientele naturale, pe care le alegem cu atentie, iar „filgud-ul”, starea de bine, din bucuria noastra si magia acestor ingrediente pline de proteine si savoare”, sustin reprezentantii Filgud.
Compania cu sediul in Bucuresti indeplineste standardele de calitate si siguranta alimentara ISO 9001 si ISO 22000, iar produsele au diverse certificari – V-label / Eco / Halal.
Ce-si doresc producatorii de la autoritati
Andrei Rosu considera ca autoritatile ar trebui sa se uite cu atentie si catre sectorul alimentelor functionale, astfel incat producatorii din sector sa poata concura in conditiile egale cu jucatorii din piata care primesc subventii.
„Cred ca ar merita foarte mult ca autoritatile sa acorde mai multa atentie alimentatiei functionabile, alimentatiei care este prietenoasa cu mediul, cu animalele si cu sanatatea umana, in principal. De asemenea, ar fi bine sa regandeasca un pic subventiile, astfel incat atat produsele de origine animala, cat si cele de origine vegetala sa poata concura in mod liber pe piata si, de asemenea, sa faca campanii de promovare”, spune Andrei Rosu intr-un interviu acordat FoodBiz.
Acesta considera ca n-ar fi rau sa existe campanii de constientizare, in care sa fie prezentate beneficiile produselor alternative, asa cum se intampla la legume si fructe si prin intermediul carora se recomanda consumul zilnic, ceea ce este benefic pentru sanatate.
Preturile, o mare provocare
Chiar daca business-ul Filgud presupune o gramada de provocari, Andrei Rosu spune ca este dispus sa le duca pana la capat. Pana la urma este si un stil de viata pe care l-a adoptat de mai bine de un deceniu, facand tranzitia dinspre nutritia bazata pe proteine vegetale la cea bazata exclusiv pe plante.
In 2018, Andrei Rosu a absolvit un curs de bucatarie vegana de trei luni, dupa care a venit si ideea unui business in domeniu.
La acest moment, exista o unitate micuta de procesare de 300 metri patrati in Bucuresti, unde se poate produce de cateva ori mai mult fata de cat se realizeaza acum. Gama de produse include icre, tartinabile, branzeturi, gustari, granola, materiile prime folosite fiind caju, amarant, alte pseudo cereale sau nucifere, precum si legume proaspete. Cea mai mare provocare reprezinta fluctuatiile de preturi in functie de sezon, marturiseste antreprenorul. Produsele sunt vandute prin intermediul site-ului propriu, retelele moderne de magazine (cea mai mare pondere), iar de curand s-a intrat si pe piata HoReCa.
„Multa lume nu crede ca produsele obtinute din plante pot imita foarte bine gustul, textura, forma celor cu care sunt obisnuiti deja….in momentul in care dam oamenilor sa guste astfel de produse, numite alternative, au un soc”, afirma Andrei Rosu.
Antreprenorul bucurestean se declara optimist cu privire la viitorul produselor vegane si spune ca i-ar placea ca la un moment dat sa existe niste hub-uri unde sa se organizeze cursuri de gatit si workshop-uri de sanatate pentru elevi, studenti, dar si alte categorii interesate de produsele vegane. Se pot face, insa, mult mai multe.
Senior Editor : Viorela Pitulice