Prodal 94, una dintre cele mai importante companii de pe piata de bauturi spirtoase din Romania, infiintata in anul 1994 de catre doi medici iranieni de profesie, Jabbar Kanani şi Bagher Karimzadeh, a ajuns in 30 de ani sa detina un portofoliu impresionant, creand branduri proprii si crescand doi indiscutabili lideri de piata: Stalinskaya si Wembley cu o cota de piata in jur de 40% .
In interviul exclusiv acordat FoodBiz.ro Marius Gogorita, CEO Prodal 94 vorbeste despre evolutia companiei, dezvoltarea de produse noi, provocari, export si planuri de dezvoltare.
„Avem 10 categorii de bauturi alcoolice cu peste 160 de produse, fiind prezenti in categoria de votca, gin, lichior, sparkling, rom, whiskey, tequila la care se adauga si categoria de apa unde avem disponibile 10 articole” spune CEO-ul companiei.
Stalinskaya Vodka este produsul fanion al campaniei, lansat in 1996, detine peste nouazeci de distinctii obtinute la cele mai prestigioase competitii de profil din lume si o cota de piata in Romania de peste 40% la categoria sa. Aceasta este urmata in clasament de Wembley gin lansat in 2001 cu o cota piata semnificativa.
Romania ocupa locul doi in UE la consumul de alcool, in conditiile in care bauturile alcoolice joaca un rol aparte in cultura si traditiile din Romania, fiind consumate la sarbatori, intalniri sociale si in diverse obiceiuri populare.
Provocari
Productia de bauturi alcoolice se confrunta cu multe provocari, printre acestea se numara accizele care au fost majorate cu 10%, apoi modificarea platii accizelor care incepand din ianuarie anul acesta se face inainte de a livra produsul, creand astfel pentru multi jucatori de piata dificultati legate de cash flow.
O alta problema majora o reprezinta fluctuatia preturilor la materiile prime precum si majorarea costului de energie.
Tot in categoria provocarilor intra si nevoia de a inova continuu. Trendurile in piata se schimba, noii consumatori vin cu alte preferinte, de exemplu, studiile arata ca tinerii se uita la partea de inovatie, de mixologie, se uita la bauturi cu 0% alcool sau cu un grad de alcoolemie mai mic.
„Prodal 94 considera competitia benefica, avem 2 branduri lidere de piata, iar ca lideri trebuie sa dam tonul din punct de vedere inovatie, din punct de vedere calitate, flexibilitate si cu ce venim in plus catre client si catre consumatori, astfel incat sa fim aproape de consumatorul consacrat dar si de cerintele noilor consumatori” spune Marius Gogorita.
Calea exportului
Din cifra de afaceri a Prodal 94, exportul nu reprezinta astazi decat 5%, insa potentialul este foarte mare. Compania este prezenta atat in tari unde exista o comunitate mare de romani precum Italia, Franta, Spania, Germania, in tarile invecinate dar si pe alte continente: SUA, Brazilia, Mexic, Maroc, China etc.
„Ne uitam foarte atent la businessul pe care il facem in Romania cat si la businessul pe care il facem catre export…Ne uitam foarte atent la export unde putem sa dezvoltam. In momentul de fata suntem prezenti in peste 30 de tari si acoperim continente importante: Europa, Africa, Asia si cele doua Americi” afirma CEO-ul companiei.
Compania tinteste in viitorul apropiat tari emergente din Asia si Africa.
Investitii in companie
Compania a realizat investitii de milioane de euro in ultimii ani atat in fabricile de apa cat si in fabrica de alcool.
„Avem 3 fabrici: 2 fabrici de apa la Herculane si la Cheile Bicazului si o fabrica de alcool la Cernica. Retehnologizarea inseamna ca imbunatatim procesele pe liniile respective sau sa venim cu linii noi de productie precum linia de ready-to-drink pe care deja am instalat-o. De asemenea, asiguram solutii sustenabile pentru mediul inconjurator” declara CEO-ul companiei.
Prodal 94 este pregatita sa creasca portofoliul de produse existente in timp ce testeaza piata pentru a accesa noi categorii.