Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) considera reprobabila si in afara prevederilor legale implicarea numelui institutiei in girarea unor informatii eronate referitor la consumul de alimente neambalate. Nu este prima data cand in piata sunt promovate spoturi publicitare in care se spune ca produsele neambalate nu sunt sigure pentru consum. ANSVSA a dezaprobat public mesajul transmis de spotul publicitar realizat de Asociatia Pretuieste Calitatea in care se precizeaza ca „Peste 500 de oameni se pot imbolnavi ZILNIC de Covid-19 de la painea NEAMBALATA!”, spot in care apare si numele institutiei.
“Consideram condamnabila aceasta actiune de inducere in eroare a consumatorilor si de creare a unei stari de panica nejustificate in randul opiniei publice, cu atat mai mult cu cat ANSVSA a informat, in repetate randuri, faptul ca din datele stiintifice disponibile pana in prezent, nu s-a demonstrat infectarea oamenilor cu Sars–Cov 2 prin consumul de alimente de origine animala (carne, lapte, peste, produse din carne etc.) sau cele de origine nonanimala (legume, fructe, paine, produse de patiserie etc.).
Implicarea numelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, fara a avea acordul, pentru a da credibilitate informatiilor eronate prezentate in spotul publicitar mentionat, este blamabila.
Trebuie subliniat faptul ca s-a demonstrat ca boala COVID-19 este una respiratorie, iar calea principala de transmitere este aeriana, in cazul contactului direct intre persoane, prin intermediul secretiilor eliminate de persoanele infectate prin expiratie, atunci cand stranuta, vorbesc sau tusesc.
Atat Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentelor, organism european independent, care emite avize stiintifice cu privire la alimentatia umana, la cererea Comisiei Europene, in baza evaluarilor de risc efectuate, cat si Organizatia Mondiala a Sanatatii si-au exprimat clar pozitia, pronuntandu-se impotriva restrictiilor in activitatea de comert cu produse alimentare, pe motiv de COVID-19.
In acest context trebuie mentionat faptul ca studiul „Evaluarea prin modelare a factorilor de risc in raspandirea COVID-19 in industria de panificatie” realizat de Universitatea Politehnica din Bucuresti (UPB), care formuleaza in concluzii afirmatia prezentata in spotul publicitar mentionat, are la baza analiza impactului transmiterii virusului SARS-CoV-2 in diferite circumstante, plecand de la trei scenarii ipotetice.
Rezultatele acestui studiu sunt, conform Capitolului 8 – Concluzii, ,,obtinute prin realizarea unei aplicatii informatice de tip masina de invatare, la care au fost modificati parametrii modelului in functie de anumite scenarii si ipoteze. Rezultatele obtinute nu au fost validate prin masuratori fizice si statistice.”
ANSVSA a luat cunostinta de concluziile acestui studiu, care a fost primit in cursul lunii decembrie 2020, iar in situatia in care va intra in posesia unor noi informatii, obtinute prin metodologii stiintifice, cu privire la existenta unor neconformitati pentru paine si/sau produse de patiserie, va lua masuri pentru ca produsele neconforme sa nu fie puse pe piata si/sau sa fie retrase de pe piata, dupa caz.
Reiteram faptul ca, pentru protejarea sanatatii populatiei, ANSVSA ia in considerare, in indeplinirea atributiilor sale privind evaluarea riscurilor in domeniul sigurantei alimentelor, toate studiile si opiniile stiintifice”, care respecta rigurozitatea stiintifica, se arata intr-un comunicat al ANSVSA.