Incepand cu acest an, data de 1 noiembrie devine Ziua Nationala a Salamului de Sibiu! Desi salamul de Sibiu se afla in topul preferintelor consumatorilor la produsele din carne, statisticile arata ca in Romania, consumul este destul de mic: 4 felii de salam de Sibiu anual pe cap de locuitor. Pentru multi romani salamul de Sibiu ramane un produs aspirational, elementul pret influentand in mod negativ decizia de cumparare. In schimb, o tendinta in crestere la nivel de consumator se remarca in ceea ce priveste modalitatea de prezentare a produsului achizitionat: feliat versus ambalat, decizia de cumparare a produsului feliat fiind pe trend ascendent in ultimii 2 ani, de pana la 40%, in retailul modern cu vitrine asistate, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor de Salam de Sibiu (APSS).
Asociatia are ca obiectiv cresterea productiei pana la 3000 de tone in urmatorii 2 ani si stimularea exportului inclusiv in afara Europei, in special in zona asiatica (China, Japonia). In anul 2017, productia a fost de 2100 de tone, iar pentru 2018, sunt prognozate circa 2400.
La export, salamul de Sibiu ajunge cu precadere in tarile unde sunt prezente comunitati semnificative de romani – Spania, Italia, Franta, Marea Britanie, Germania – insa in cantitati reduse in prezent, respectiv doar 2% din productie.
Salamul de Sibiu este unicul produs romanesc din categoria carne procesata recunoscut in 2016 cu distinctia europeana a calitatii IGP – Indicatie Geografica Protejata, sistem ce tezaurizeaza istoria celor mai vechi companii care activeaza in Romania.
„Asociatia Producatorilor de Salam de Sibiu reprezinta, in primul rand, o garantie a faptului ca pe masa consumatorilor va ajunge intotdeauna Salam de Sibiu de cea mai buna calitate.
Procesul de certificare IGP nu a fost deloc usor, dar astazi Salamul de Sibiu sta la egalitate la masa europeana cu alte produse, dovedind inca o data, maiestria oamenilor care il fac, precum si calitatea excelenta a acestui produs”, a declarat Carmen Gavrilescu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Salam de Sibiu.
APSS include urmatoarele companii: Agricola, Angst, Aldis, Cris-Tim, Reinert si Scandia Food.
Salamul de Sibiu este un produs cu o istorie de 130 de ani. Gustul inconfundabil al Salamului de Sibiu se obtine utilizand ingrediente de cea mai buna calitate, precum carnea si slanina folosita, condimente naturale impreuna cu afumarea la rece utilizand lemn din esenta tare si prin cea mai lunga perioada de maturare.
Mai mult decat atat, metoda specifica de productie este cea care diferentiaza produsul: rafinata de-a lungul timpului, include etape manuale care au pastrat intacta metoda de productie. Astfel, obtinem un produs premium, demn de a fi expus in cadrul evenimentelor internationale, alaturi de cele mai bune produse alimentare.
Asociatia Producatorilor de Salam de Sibiu (APSS) a organizat, in data de 31 octombrie 2018, o conferinta de presa in cadrul INDAGRA 2018, cel mai important eveniment agricol din Romania. La eveniment a fost prezent ministrului Agriculturii din Romania, Petre Daea, insotit de E.S, ambasadorul Finlandei la Bucuresti, si de ministrul agriculturii din Finlanda.
Invitatii au degustat Salamul de Sibiu IGP si au apreciat gustul special si calitatea acestui produs romanesc de exceptie. Carmen Gavrilescu, presedinte APSS, a evidentiat importanta certificarii IGP, obtinute in 2016, salamul de Sibiu devenind nelipsit de la orice masa internationala a Romaniei.
In acest context, cel mai recent proiect de promovare a produsului la nivel european vine sa consolideze aceasta reputatie. In perioada 2018 – 2020, salamul de Sibiu IGP va fi promovat in Romania, Spania si Italia, in cadrul unui proiect finantat cu ajutorul unui grant european de 1,5 milioane de euro.
Mai mult, de anul acesta, in Romania, data de 1 noiembrie devine Ziua Nationala a Salamului de Sibiu. Campania are obiective deopotriva cantitative si calitative: incurajarea consumului de salam de Sibiu, cat si modificarea obiceiurilor de consum.