Romania aloca de peste 10 ori mai putini bani pe cap de elev decat media europeana

Romania aloca de peste 10 ori mai putini bani pe cap de elev decat media europeana

 

Romania aloca cei mai putini bani pe cap de elev care studiaza in invatamantul profesional si tehnologic (IPT), de peste 10 ori mai putin decat media europeana, in conditiile in care 56% dintre elevii din invatamantul secundar superior sunt inscrisi la licee tehnologice sau scoli profesionale.

Doar 10% dintre elevii romani au acces la experiente de invatare practica, prin comparatie cu media de 61% din UE.

Elevii care au facut ucenicie sau stagii de practica isi gasesc mai usor un loc de munca: in mai putin de doua luni, comparativ cu peste 20 de luni in cazul celor care s-au pregatit doar la scoala.

Pentru unele materii din curriculumul IPT nu exista resurse esentiale, cum ar fi manualele.

In acest an scolar, locurile pentru clasa a IX-a la liceele cu profil tehnologic, filiera invatamant profesional, au fost reduse cu 36%.

  Invatarea la locul de munca – asa cum sunt de exemplu stagiile de practica si ucenicia elevilor la un angajator – reprezinta o componenta centrala a invatamantului profesional si tehnologic care are urgent nevoie de finantare, prevederile legii privind practica elevilor si studentilor nefiind aplicate nici la 15 ani de la promulgarea acesteia, arata un studiu realizat de Centrul Roman de Politici Europene (CRPE), organizatie parte a consortiului Crestem prin Educatie Agricola (CEA), format dintr-un grup de organizatii care isi propun dezvoltarea invatamantului tehnologic cu profil agricol din Romania.

Invatamantul profesional si tehnologic, ignorat si masiv subfinantat

Potrivit raportului „De ce avem nevoie de invatare la locul de munca in invatamantul profesional si tehnic romanesc? Un model de practica pentru liceele agricole”realizat de CRPE, Romania aloca cei mai putini bani pe cap de elev care studiaza in invatamantul profesional si tehnologic, de peste 10 ori mai putin decat media europeana alocata per capita, in cifre ajustate la paritatea puterii de cumparare. Aceasta, in conditiile in care 56% dintre elevii din invatamantul secundar superior (ciclul 2, nivel care corespunde liceului) sunt inscrisi la licee tehnologice sau scoli profesionale.

Mai mult, autoritatile nu au elaborat nici pana acum normele relevante de aplicare pentru Legea nr. 258/2007 privind practica elevilor si studentilor, care prevede o subventie financiara suplimentara echivalenta cu 5% din alocatia anuala per elev pentru unitatile si institutiile de invatamant care organizeaza educatie practica. Aceste sume pot fi utilizate exclusiv pentru organizarea si desfasurarea practicii. Desi exista aceste prevederi legale, o mare parte din liceele intervievate de catre CRPE au declarat ca nu au accesat astfel de fonduri.

De asemenea, pentru unele materii din curriculumul acestor institutii de invatamant nu exista resurse esentiale, cum ar fi manualele.

 Educatia practica, in parte doar pe hartie. In Germania, se face timp de patru zile pe saptamana

Studiul CRPE arata ca desi formarea practica este obligatorie in invatamantul profesional si tehnic, in realitate aceasta este ignorata de aproape toti factorii care ar trebui sa ii asigure succesul.

O ancheta realizata in 2020 in randul liceelor agricole de CRPE pe un esantion de 49 de licee agricole, a aratat ca 37% dintre acestea evalueaza oportunitatile de practica de specialitate derulata de elevi la agentii economici ca fiind insuficiente sau aproape inexistente, cu mai putin de jumatate din necesarul de practica acoperit.

Conform datelor din noul raport CRPE, doar 10% dintre elevii romani au acces la experiente de invatare la locul de munca, prin comparatie cu media de 61% a elevilor din invatamantul tehnologic din statele Uniunii Europene. Conform unui raport din 2014 al Institutului Federal pentru Formare si Educatie Profesionala din Germania (Bundesinstitut für Berufsbildung, BiBB), in statul german, elevii inscrisi in invatamantul tehnic liceal invata in general o zi la scoala si patru in sistem dual, la angajator, fiind parte a Contractului colectiv de munca si platiti ca atare, remuneratia ridicandu-se la momentul respectiv la circa o treime din salariul unui muncitor calificat.

Implicarea slaba a firmelor, o alta problema

Educatia practica din cadrul invatamantului profesional si tehnologic contribuie la formarea adecvata a elevilor si, in acelasi timp, are un efect major asupra carierei acestora de dupa absolvirea scolii. Raportul CRPE arata ca elevii care au beneficiat de instruire practica in cursul unor stagii, perioade de ucenicie sau in alte forme de invatare la locul de munca isi gasesc mult mai usor un loc de munca, in medie intr-un interval de mai putin de doua luni, comparativ cu peste 20 de luni in cazul absolventilor care s-au pregatit exclusiv in scoala.

In 2020, 16% dintre acesti elevi nu au participat la stagii sau ore de formare practica, cu toate ca acestea sunt obligatorii pentru a promova in urmatorul an scolar. (In cazul liceelor cu profil preponderent agricol, sub 40% din elevi au participat la stagii de ucenicie la agenti economici din domeniu.) Dintre elevii care au participat, 42% au facut practica doar in cadrul scolii si 57% au ajuns si la agenti economici.

Din pacate, implicarea mediului economic in oferirea de oportunitati de educatie practica pentru elevii din invatamantul tehnologic este redusa. Situatia contrasteaza cu cea din Germania, de exemplu, unde, potrivit BiBB, 38% dintre intreprinderile mici ofera stagii de practica, ponderea urcand la 87% din firmele de dimensiuni mijlocii, in timp ce practic toate companiile mari formeaza elevi in stagii de practica sau ucenicie (invatamant dual).

Ce ar trebui facut

Prin urmare, consortiul Crestem prin Educatie Agricola a elaborat o serie de recomandari pentru decidentii din sistemul de invatamant.

In rezumat, acestea sunt urmatoarele:

– Scolile trebuie sa dezvolte o viziune unitara asupra practicii, la nivel de scoala.

– Este necesara dezvoltarea de materiale-suport pentru organizarea, monitorizarea si evaluarea stagiilor de practica: caiete de practica, ghiduri metodologice etc.

– Practica de specialitate are nevoie de o finantare corespunzatoare, dedicata. Trebuie elaborate normele de aplicare pentru subventia suplimentara, conform prevederilor existente in lege.

– Scolile din invatamantul profesional si tehnologic trebuie sustinute de autoritati pentru a dezvolta parteneriate cu agentii economici.

– Este necesara formarea corespunzatoare de tutorilor de practica, a profesorilor coordonatori de practica, a evaluatorilor de competente, a inspectorilor scolari pentru invatamantul profesional si tehnic.

Despre consortiul Crestem prin Educatie Agricola (CEA)

Crestem prin Educatie Agricola (CEA) este un program finantat de Romanian-American Foundation (RAF) si derulat de un consortiu de organizatii din care fac parte Fundatia World Vision Romania, Junior Achievement Romania, Fundatia Civitas pentru Societatea Civila si Centrul Roman de Politici Europene.  

Despre Centrul Roman de Politici Europene (CRPE)

A fost infiintat in 2009 de un grup de experti, avand ca obiectiv sprijinirea rolului Romaniei in Europa prin furnizarea de expertiza in domeniul politicilor publice.  .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *