FORDAQ: “Ne  aflam  la a  7-a  prorogare  a termenului de operationalizare pentru SUMAL 2.0, sectorul forestier din Romania traieste sub amenintarea blocajului”

FORDAQ: “Ne aflam la a 7-a prorogare a termenului de operationalizare pentru SUMAL 2.0, sectorul forestier din Romania traieste sub amenintarea blocajului”

 

fordaqEste o situatie exasperanta! Operationalizarea improvizata a sistemului SUMAL 2. 0 este permanent amanata incepand cu luna decembrie 2016! Practic din 2016 sectorul forestier din Romania traieste sub amenintarea blocajului – aplicatiile nefiind functionale – ne aflam la a 7-a prorogare a termenului de operationalizare! Parca este prea mult, chiar si pentru Romania, precizeaza intr-un comunicat de presa Comunitatea Forestierilor – Fordaq.

Comunitatea Forestierilor – Fordaq atrage atentia ca Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor a inceput o operationalizare improvizata a sistemului SUMAL 2.0 – sub presiunea intrarii in vigoare a HG-497-2020, care reglementeaza operationalizarea sistemului de la 1 noiembrie 2020. Reamintim ca intreaga ramura economica a economiei forestiere – cu efecte si asupra altor sectoare conexe, inclusiv in zona de aprovizionare a populatiei cu lemn de foc – a fost in pericol de a se bloca la 30 decembrie 2019 si respectiv 30 iunie 2020 printr-o operationalizare nefunctionala a SUMAL 2.0, de fiecare data rezolvarea situatiei fiind amanata.

Astfel, opinia publica, dar si Comisia Europeana au cerut in repetate randuri gasirea unor solutii de combatere a taierilor ilegale. Care este situatia astazi, cu doar 2 zile inainte de abrogarea HG-470-2014 care implica disparitia SUMAL 1.0 si obliga la folosirea unui SUMAL 2.0 nefunctional, prin intrarea in vigoare a HG-497-2020?

Testarea publica a aplicatiilor SUMAL 2.0 a inceput abia in 15 octombrie, desi de la 30 iunie, de cand a survenit ultima prorogare, a fost destul timp, iar domnul ministru Costel Alexe a anuntat public inca din 28 aprilie inceperea testarii aplicatiilor SUMAL! Feed-back-ul comunitatii forestierilor dupa scurta si improvizata perioada de testare a SUMAL este clar: aplicatiile nu sunt functionale, pregatirea implementarii este practic incipienta!

In acest moment exista zeci de mii de profesionisti – in special transportatori, dar si din industria constructiilor sau din randul utilizatorilor de materiale lemnoase – care nu stiu ca au obligatii in SUMAL. Despre suport pentru implementare si instruirea zecilor de mii de utilizatori SUMAL –nici vorba! Un haos total!

SUMAL a devenit o victima a permanentelor schimbari ale legislatiei silvice. Sistemul SUMAL este o aplicare a Normelor referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, prevazute de Codul Silvic. Ulterior aprobarii HG-497-2020 in luna iunie, definitia materialelor lemnoase a fost extinsa in luna septembrie a anului curent, prin Legea 197/2020 de modificare a Codului Silvic, cu consecinta imediata a obligativitatii urmaririi tuturor materialelor lemnoase in sistemul SUMAL, cu implicatii extinse pentru industria lemnului, industria mobilei, industria constructiilor, sectorul de retail non-alimentar si alti utilizatori de materiale lemnoase.

Practic, fiecare santier de constructii, fiecare retailer sau fiecare cumparator a peste 20 mc de lemn de foc, fiecare atelier care prelucreaza PAL din care rezulta rumegus, fiecare reciclator de paleti din care rezulta tocatura din lemn, este asimilat unui depozit de material lemnoase, cu gestiune on-line in timp real, registre special de intrare iesire, etc. Avem nevoie sa fie tratati ca depozite de materiale lemnoase? In plus cu o birocratie aferenta indusa, cu urmarirea GPS a transporturilor a tuturor acestor “materiale lemnoase”? Evident, este absurd ceea ce se intampla!

Pe fond, SUMAL-ul, prin conexare cu cele peste 100 de acte normative aplicabile doar ca legislatie silvica, a pierdut legatura cu obiectivele sale: sa asigure un sistem simplu, robust si eficient de trasabilitate a provenientei legale a masei lemnoase la prima punere pe piata! Mai exact, de la padure la primul beneficiar. Acesta este sensul legislatiei europene, regulamentul EUTR, invocat ca baza pentru legislatia nationala.

In fapt, SUMAL este pe deplin functional din 2008, dezvoltarile din 2014 – Radarul Padurilor si din 2016 – Inspectorul Padurilor au facut din el un instrument performant. Dar un instrument putin folosit pentru orientarea controlului pe zone si activitati de risc privind taierile ilegale, din lipsa de vointa politica. In loc sa eficientizeze controlul, statul roman continua sa suprareglementeze, sa faca o legislatie inaplicabila.

Comunitatea Forestierilor isi reafirma sprijinul pentru masuri ferme de combatere a taierilor ilegale de padure, dar solicita masuri eficiente si aplicabile, care sa nu induca blocaje, birocratie si costuri administrative inutile.

In legatura cu sistemul SUMAL 2.0, pentru o operationalizare si atingere a obiectivelor acestui sistem este nevoie de:
– parcurgerea unei perioade de testare publica, cu feed-back de la utilizatori;
– revizuirea softurilor si a HG-ului, pe baza feed-back-ului rezultat in urma testarii;
– parcurgerea unor etape de creare a bazelor de date pentru operationalizarea aplicatiilor, tinand cont de cantitatea uriasa de informative necesare pentru initializarea aplicatiilor;
– instruirea utilizatorilor, asigurarea suportului pentru utilizare;
– configurarea SUMAL ca sistem de baza national pentru aplicarea Regulamentului European 995-2010, denumit generic EUTR, de asigurare a trasabilitatii la prima punere pe piata a masei lemnoase.

Solicitam Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor respectarea principiilor de transparenta decizionala in elaborarea politicilor publice, pentru a avea o legislatie predictibila, eficienta si aplicabila.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *