Sustine Agrostandard
starea vremii
Analize
Vanzarile de produse agricole locale prin hypermarket-uri – un mit
Agrostandard | 22 April, 2014 | 2 comentarii | 1326 vizualizari |
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

legume_fructe_hypermarketMarius Serban
Intrarea fermierilor mici si medii in hypermarket-uri este un mit, cred fermierii. Chiar daca reusesc sa incheie un contract, conditiile sunt foarte dezavantajoase pentru fermieri, cheltuielile sunt mari, iar profitul aproape inexistent. In plus, nici vanzarile prin hypermarket-uri nu sunt atat de mari incat sa acopere productia, sustin agricultorii. “Fermierii nu intra asa usor in hipermarket-uri. Aproape deloc. Au parte de tot felul de contracte secrete si de taxe, de cand intra pe usa pana la raft. In plus, hypermarket-urile se lauda ca sunt furnizoare de servicii, dar tu duci marfa la ei, tu o iei la retur, tu o pui pe raft. Nu stiu pentru ce se lauda ca ar fi furnizori de servicii. Achita facturile la 60 sau chiar 90 de zile, nu-si asuma nimic din pierderi; relatiile sunt foarte dezavantajoase pentru fermieri”, a declarat Bogdan Buzescu, presedintele Confederatiei Asociatiilor Micilor Fermieri din Romania(CATAR).

Jumatate din productie este aruncata, in lipsa desfacerii

In aceste conditii, o buna parte din productia fermierilor se periseaza si este aruncata.

“Peste jumatate din productia fermierilor este aruncata. Nu reusim sa o comercializam. Legumele le lasam pe camp, laptele il dam la porci pentru ca pretul acestuia nu trece de 90 de bani pe litru. (…) Statul roman trebuie sa fie responsabil pentru bunastarea sociala si sanatatea publica a cetatenilor sai, nu pentru profiturile grase ale catorva mii de actionari ai hypermarket-urilor si procesatorilor”, a continuat Buzescu.

Intratea in normalitate, impiedicata de lobby-ul hypermarket-urilor

Asociatiile de fermieri sustin intrarea in normalitate si adoptarea unor legi similare cu cele din Europa Occidentala unde nu este permisa functionarea hypermarket-urilor in orase, iar in week-end acestea sunt inchise, tocamai pentru incurajarea micilor afaceri locale. In Romania lobby-ul hypermarket-urilor este atat de puternic ceea ce face dificila implementarea unor astfel de masuri.

“Recent, intr-o intalnire cu fermierii si hypermarket-urile la Parlament, am insistat pentru inchiderea acestora de sambata de la ora 14.00 pana luni de dimineata astfel incat targurile de producatori, din ce in ce mai multe, sa fie vizitate de publicul urban. Bineninteles ca hypermarket-urile au protestat. Ca o solutie de compromis, 3-4 deputati au propus organizarea de piete in parcarile hypermarket-urilor, un fel de schimb, ca sa nu fie inchise in week-end”, a conchis presedintele CATAR.

In Bulgaria se poate, la noi nu…

Acesta a aratat ca nici macar nu s-a putut pune in discutie o masura similara cu cea adoptata de Bulgaria acum un an pentru limitarea importurilor de legume si incurajarea productiei locale din cauza opozitiei hypermarket-urilor. Parlamentul bulgar a adoptat anul trecut o lege care prevede ca din momentul recoltarii legumelor si pana in momentul vanzarii la raft nu trebuie sa treaca mai mult de 24 de ore, masura urmarind tocmai dezvoltarea activitatii fermierilor aflati in proximitatea marilor centre comerciale.

Un exemplu edificator in ceea ce priveste dificultatile intampinate de fermieri in tentativa de a intra in hypermarket-uri este cel al unui legumicultor din judetul Arges.

“Am trecut vara trecuta pe la Auchan Pitesti si m-a oprit directoarea care ma cunostea. M-a intrebat daca nu cunosc producatori de legume care sa devina furnizori pentru ei. Le-am zis ca asociatia noastra indeplineste toate conditiile – aveam 20 de hectare cultivate cu legume, suntem fermieri locali si putem livra produse proaspete zilnic. Mi-au zis sa iau legatura cu directorul de achizitii de la Bucuresti; l-am sunat, ne-am intalnit, ne-a cautat in baza de date a Realul-uli care a fost preluat de Auchan. A ramas sa livram la platformele din Pitesti. A trecut o saptamana, au trecut doua, am sunat, i-am trimis SMS-uri. N-a mai fost de gasit. I-am sunat sa-mi spuna daca facem sau nu un contract ca sa stiu si eu ce pun in pamant ca vine vara. Puteau sa-mi spuna ca nu vor sa incheiem contractul”, a aratat George Lazar, legumicultor si vicepresedintele Asociatiei Micilor Fermieri Arges.

Mai mult, sustine fermierului, i s-a solicitat livrarea cu mijloacele sale de transport la nivel national, lucru dificil, daca nu imposibil de realizat.

“Le-am spus celor de la Auchan ca nu ne putem incadra in pret daca facem livrare la nivel national. Daca puem marfa in ladite de 5 kilograme, la un pret de 2,8-3 lei ladita, inseamna o crestere de 60 de bani a pretului pe kilogram. Daca mai pui si costul benzinei pentru o masina de 2 tone, automat iesi cu 1 leu in plus pe kilogram. Daca marfa pleaca de la noi cu 1 leu, ajunge la ei cu 2 lei, isi mai pun ei adaosul de 26% ajungem deja la un pret mare. Cu plata ne-am inteles la 24 de zile plus inca cateva zile cat dureaza procesarea platii, vreo 30 de zile in total. La Metro primeam banii dupa 17 zile, iar la Real dupa 21”, a mai spus legumicultorul din Arges.

Schema de facut profit pe banii fermierilor

Mai mult, fermierul a aratat si una dintre schemele de maximizare a profitului la care apeleaza marile centre comerciale. Evident, pe spinarea agricultorilor.

“Chemau trei furnizori pentru ca aveau nevoie de 4 tone de ardei. Ajungea primul, ii luau ardeiul. Ajungea al doilea, mai completau si-I luau si lui. Cand venea al treilea il dadeau afara si-i refuzau marfa pentru ca isi facusera deja plinul. Asa ca-i gaseau ba ca ardeiul este putin stramb, ba ca are mici pete. Asa ca omul se intorcea inapoi cu marfa si ardea benzina degeaba. Tu erai rezerva; te chemau degeaba ca sa-ti faca paguba. M-au facut tandari si pe mine. M-au chemat de 5-6 ori si pe mine la Bucuresti si m-au intors cu marfa inapoi. Cinci milioane (lei vechi-n.r.) ma costa masina si ma intorceau cu ea inapoi. Pai, sa nu faci infarct?!”, se intreaba retoric agricultorul.

Vanzarea de legume prin hypermarket, “o gargara”

Legumicultorii sustin ca tema vanzarii de legume autohtone prin hypermarket-uri este una pur electorala si populista.

“E o mare gargara cu hypermarket-urile-urile care cica vand legume. Daca vand 500 kg-1 tona de legume pe zi e bine. In toata reteaua, Auchan vinde cam 40 de tone de legume pe zi. E o frectie la picior de lemn. Romania produce intr-o zi de vara zeci de mii de tone. Se cultiva minim 30.000 de hectare de rosii la o productie medie de 40-60 de tone/ hectar. Asa ca foarte multe rosii se strica, raman pe camp”, a conchis Lazar.

Sursa: Lumea Satului

2 Comments

  • June 16, 2014

    Am o afacere cu prepelite care merge mai mult decat bine. Am fost contactat de Mega Image pentru oua de prepelita. Poate nu ma credeti, dar am refuzat pentru ca vand absolut toate ouale si fara hypermarket. Am gandit afacerea asta in asa fel incat nu imi ajung ouale nici pentru mine. Am peste 60 de produse la vanzare, nici unul in magazine sau supermarketuri. Cunosc parteneri care s-au orientat catre afacerea cu prepelite desi veneau din alt sector. Atunci am gandit un proiect pentru infiintarea fermelor cu produsele mele la cele mai bune preturi. In acest moment, in numai 5 luni am deschis peste 6 ferme de prepelite si alte 3 sunt in curs. Va sfatuiesc sa renuntati la ideea de supermarket. Va invit sa incepeti o afacere serioasa cu prepelite. Despre ce este vorba? puteti vedea pe http://ouaprepelita.pprepelite.ro/

  • George
    September 17, 2014

    Salut Stefan ! Ce ce afirmi tu pare mai mult ca faci reclama la o firma care se ocupa cu cresterea prepelitelor si tu le promovezi produsele. Daca spui ca este o afacere asa rentabila incat tu ai refuzat un contract cu Mega Image lumineazane si pe noi. Ca sa ma convingi spune-mi si mie care este custul de obtinere al unui ou pe timpul verii si pe timpul iernii si cat mi se fera mie pe ou atat vara cat si iarna, cat mai ales unde i-mi abatorizez eu prepelitele si unde le vand, cu contract, acte, nu la vecini. Am incercat si eu o afacere cu prepelite, am custi, incubatoare, maternitati si tot ceea ce este necesar, dar cand s-a ajuns la desfacere m-am lovit de un zid, am vandut si oua, si prepelite pe care le-am taiat eu, la vecini si cunostinte, dar daca tu i-mi prezinti cresterea prepelitelor ca o afacere, demonstraza-mi cum o ferma de 10000 de prepelite aduce profit. Astept raspuns !

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website

six − five =

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Agrostandard | 15 October, 2017 | 0 comentarii | 524 vizualizari | 1 vot

graul cl

Valoarea productiei ramurii agricole a crescut in 2016 cu 2,5%, comparativ cu anul 2015, potrivit datelor INS. Indicele productiei ramurii agricole in anul 2016 fata de anul 2015 a fost 102,5% pe total, 105,3% la productia vegetala si 97,6% la productia animala. In ceea ce priveste valoarea serviciilor agricole, aceasta este in general nesemnificativa, in […]

Autor: Agrostandard | 10 October, 2017 | 1 comentarii | 967 vizualizari | 1 vot

cover

In topul primilor 20 de beneficiari de subvenţii in 2016, selectati de către APIA în funcţie de valoarea sumelor autorizate la plată din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) şi Bugetul Naţional (BN), se află 9 companii românești, potrivit Studiului „Top 600+ Cele mai mari Exploatatii Agricole din […]

Autor: Agrostandard | 9 August, 2017 | 0 comentarii | 773 vizualizari | 1 vot

top 600 coperta

Judetul Giurgiu este o importanta zona agricola a tarii, care dispune de un fond funciar de circa 258.965 ha. Si aici, la fel ca in alte zone ale Romaniei se face agricultura performanta, iar productiile in cele mai multe cazuri sar de medie, ba chiar sunt sus de tot. In topul celor mai mari exploatatii […]

Autor: Agrostandard | 25 July, 2017 | 7 comentarii | 1188 vizualizari | 2 voturi

top 600 coperta

Publicatia AgroStandard lanseaza Studiul de piata „Top 600+ Cele mai mari Exploatatii Agricole din Romania”, prima analiza de acest fel realizata vreodata in Romania. Studiul a fost realizat urmare a solicitarilor venite din partea mediului de afaceri, data fiind absenta informatiilor oficiale cu privire la fondul funciar din tara noastra, precum si a lipsei unor […]

Autor: Agrostandard | 20 July, 2017 | 0 comentarii | 375 vizualizari | 1 vot

carne pui trans

94% dintre romani prefera sa cumpere carne proaspata refrigerata in detrimentul celei congelate pentru care a optat un procent de doar 27%, format in special din tineri cu varste cuprinse intre 18 si 25 de ani, potrivit unui studiu de piata realizat de Transavia, cel mai mare producator de carne de pui din Romania si […]

"Producatori si bazine legumicole"
Voturi
Vizualizari
Comentarii
12 Oct 2017 | 0 comentarii | 1404 vizualizari | 4 voturi
17 Sep 2017 | 0 comentarii | 1766 vizualizari | 4 voturi
12 Oct 2017 | 0 comentarii | 2024 vizualizari | 2 voturi
»
21 Iul 2017 | 0 comentarii | 5122 vizualizari | 2 voturi
»
20 Sep 2017 | 0 comentarii | 3535 vizualizari | 2 voturi
»
22 Iul 2017 | 0 comentarii | 2944 vizualizari | 1 vot
Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:



Agrostandard poze



bad politics

2017 © Agrostandard