Secretul rosiilor de la Obarsia (Olt)! Fie vara, fie iarna, la piata!

Secretul rosiilor de la Obarsia (Olt)! Fie vara, fie iarna, la piata!

 

IAN2Rosii romanesti in plina iarna pe tarabele din piata Zahana din Slatina, la mijloc de ianuarie! Producatorul este Ionut Victor Radu, un legumicultor cunoscut din localitatea Obarsia, judetul Olt, care ne-a impartasit secretul, daca-i putem spune asa, ce se afla in spatele acestei performante! Am aflat, insa, de la el si alte lucruri interesante despre ceea ce inseamna munca de legumicultor sau despre problemele si satisfactíile celor ce lucreaza in sector. Poate nu va vine sa credeti, dar 2019 a fost un an bun pentru producatorii de tomate, care au bifat chiar si cateva premiere, la care multi poate n-ar fi indrazit nici macar sa viseze.

Au fost supermarketuri care au oferit un pret de achizitie la rosii chiar mai mare decat cel din piata, iar daca ne referim la pietele en-gros legumicultorii au vandut rosiile cu peste 2 lei/kg, ceea ce nu s-a prea mai vazut pe la noi, spune Ionut Victor Radu. Si totusi, in cazul lui, nu rosia a fost cea mai profitabila cultura in 2019, cu toate ca programul Tomata l-a ajutat foarte mult, ci fructele, adica capsunele si zmeura produse in solar.

Acesta este și motivul pentru care ia in calcul sa-si extinda suprafețele cu fructe în viitor, daca o sa reuseasca sa mute productia de tomate in sera, un vis ce ar putea deveni realitate peste cativa ani cu ajutorul fondurilor europene. Ar fi mai rentabil si ar putea produce tot timpul anului, iar pana la urma, nici nu pare de neatins.

Cat despre capsuni, este vorba de un soi unifer, care se culege o data pe an. Recoltatul incepe in aprilie, cand fructele se vand cu 20 lei/kg si se termina la jumatatea lui mai. La rosii, in schimb, preturile pornesc in general de la 15 lei/kg la inceput de sezon, dupa care tot scad. 2019 a fost, insa, o exceptie pentru ca preturile au inceput de la 20 lei/kg. Cu ce eforturi si, mai ales costuri, nu vreti sa stiti…

Citeste si EXCLUSIV: STUDIU DE PIATA “LEGUME DE SERA SI SOLARII”

„As prefera un pret constant, ideal ar fi sa fie undeva la 4-5 lei/kg. De altfel, in 2019, pretul mediu la taraba in piata a fost de 4 lei/kg, adica foarte bun. A fost primul an in care rosiile s-au vandut cu peste 2 lei/kg la en-gros, in conditiile in care si productia a fost buna”, a declarat pentru AgroStandard Ionut Victor Radu, ferm convins ca la acest lucru a contribuit si verificarea mai atenta de catre autoritati a importurilor in primavara.

Rosii romanesti pe tarabe, in ianuarie

In ianuarie, pe tarabele pietei Zahana din Slatina nu multi au avut surpriza sa gaseasca rosii romanesti produse la Obarsia si la un pret bun pentru aceasta perioada: 7 lei/kg. Cum a fost posibil, am aflat chiar de la Victor Ionut Radu, tanarul legumicultor oltean cu studii in agronomie care dupa 8 ani de munca in Scotía si Anglia s-a intors acasa, dornic sa puna in practica ceea ce a vazut pe alte meleaguri.

Citeste si Cum pierde Romania 25-30 mil. euro, in fiecare primavara

„Rosiile le-am cules la sfarsitul lunii noiembrie, dar si in decembrie, dupa care am scos plantele, pentru ca nu se justificau costurile cu incalzirea. Am cules rosiile portocalii, le-am invelit in hartie de ziar, le-am pus in ladite si le-am depozitat intr-o camera speciala unde pot sa controlez temperatura. La 20 de grade Celsius se fac visinii”, povesteste Radu.

IAN3
De vanzarea rosiilor se ocupa sotia, pe care o puteti vedea zilnic la taraba din piata Zahana. Merge, insa, destul de greu in aceasta perioada, pentru ca vanzarile nu sunt foarte mari (undeva la 30-40 kg/zi), poate si pentru ca pretul la rosiile de import este de 5 lei/kg. Oferta este completata de salata si ceapa verde, marfa specifica pentru acest sezon.

Rosiile au fost plantate in solar la sfarsitul lunii septembrie, fiind ales un hibrid extratimpuriu, conform contractului cu Mega Image. Recoltatul s-a facut pana in luna decembrie, o luna in care a solarul a trebuit sa fie incalzit, cu costuri maricele, ce-i drept: circa 250 lei/zi la un solar de 10 ari.

Planuri ambitioase pentru 2020

Legumicultorul oltean si-a calculat bine strategia pentru acest an, in functie de cerintele pietei, dar si de posibilitatile sale. Din cei 6.000 metri patrati de solarii, 5.000 mp (din care 2.500 mp solar incalzit) sunt destinati pentru cultivarea tomatelor, iar restul pentru castraveti, in prima faza, dupa care vor urma ardei gogosari si kapia. Se mai adauga inca vreo 15 ari de capsuni si zmeura, suprafata pe care are de gand sa o mareasca in viitor.

Si daca cumva credeti ca ianuarie este o luna de repaus pentru legumicultori, ei bine, va inselati. Se lucreaza la foc continuu.

„Acum avem rosiile la repicat, o sa fie 2.500 mp de solarii incalzite, iar plantarile le incepem in 3- 4 saptamani. Zilele acestea semanam rosiile si pentru solariile neincalzite, dupa care urmeaza castravetii”, spune Radu.

Citeste si Programul Tomata continua si in 2020 cu aceeasi suma: 3.000 euro/1.000 mp

De ce a mareste suprafetele cu castraveti? Pentru ca este o cultura profitabila, recunoaste legumicultorul. „In primavara lui 2019, am avut cateva sute de fire, iar pretul a fost foarte bun. Castravetele este mai rentabil si-l culegi mai des, este si diferit la gust fata de cel din import”, povesteste Radu.

In jur de 20 aprilie ar trebui sa inceapa culesul la rosiile din solar, la fel si castravetii si capsunele. Iar mare parte din recolta va ajunge in supermarket. Iar daca pana in acest an, rosiile erau singurul produs livrat la Mega Image, incepand cu 2020 gama se diversifica cu vinete, castraveti, ardei, existand discutii si pentru zmeura sau capsune.

„Cu piata, este foarte greu, insa ne asigura acel cash-flow de care avem nevoie. Supermarketul este pasul urmator pentru cooperativa”, spune Radu, care este membru al Cooperativei Legume Oltenesti Vadastrita.

Si cum orice inceput este greu, spera sa vina si ziua in care coperativa va functiona cu adevarat (acum, din cei 50 de membri, doar vreo 10 sunt mai activi), cand membrii ei vor avea un mijloc de transport si spatii de depozitare comune, ceea ce va conta foarte mult in activitatea de zi cu zi.

„In 2018, am avut 2 transporturi pe saptamana la supermarket. In acest an, se va intampla la fiecare 2 zile, transportul se face cu dubite, recoltam dimineata si marfa pleaca direct la supermarket. Speram sa avem un mijloc de transport comun si spatiu de depozitare in cooperativa. Lucrurile se intampla pas cu pas, pentru ca mai trebuie schimbata si mentalitatea oamenilor. Trebuie sa inteleaga ca acesta este viitorul”, a mai declarat Radu.

Iar daca primul ciclu de productie ajunge in general pe tarabele din piata, pentru ca preturile sunt mai mari decat in supermarket, cand vine vorba de ciclul II de toamna, care presupune volume mai mari de marfa, acesta ia, in general, calea supermarketurilor. O strategie valabila pentru tot mai multi producatori romani care incep sa-si faca loc pe rafturile din magazine.

Si cateva poze trimise de Victor Ionut Radu din sezonul 2019!

P4

P1

P3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *