Sustine Agrostandard
starea vremii
Distributie-Comert
Romania, raiul comerciantilor de legume si fructe. Partea 1 – Legume (Analiza)
Agrostandard | 14 July, 2019 | 0 comentarii | 217 vizualizari |
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

fructe&legumePe vremuri, Romania era un brand pe piata de fructe si legume la nivel international. Se producea asa de mult, ca Europa nici nu putea face fata volumului de marfa livrat. Acum, abia daca ne putem asigura necesarul intern in sezon, in conditiile in care, dupa cum bine se stie, consumatorii romani prefera fructele si legumele romanesti. In lipsa acestora, marfa din import isi face loc cu usurinta in supermarketuri si piete, comerciantii fiind cei care fac regulile pe piata. Cat despre produsele autohtone, atatea cate sunt, le gasim mai mult pe tarabe in piete, decat pe rafturile din magazine…

Legumicultura romaneasca este departe de nivelul de altadata sau, mai simplu spus, de ceea ce ar putea produce, fiind in imposibilitatea de a sigura necesarul intern, acoperit in mare parte de importuri venite de peste mari si tari, de te miri unde. Si nici nu este de mirare in conditiile in care suprafetele cultivate sunt in scadere – ce-i drept productia este ceva mai mare, datorita majorarii randamentelor-, iar jucatori consacrati pe piata interna au inceput sa-si reduca suprafetele pe fondul concurentei acerbe reprezentate de importuri sau mai bine zis a preturilor de multe ori “ridicol” de mici cu care intra marfa din afara. Un fenomen care se observa la culturi cu traditie in Romania precum radacinoase, ceapa sau chiar tomate in camp, potrivit informatiilor din piata.

Nu in ultimul rand, mai trebuie retinut un lucru: s-a schimbat foarte clima in tara noastra, motiv pentru care specialistii avertizeaza, de altfel, ca va fi tot mai greu sa producem legume in camp. Drept urmare, nu vor intarzia sa apara efectele si la industrializare, un sector oricum aflat in colaps. Un lant al slabiciunilor, practic.

„In Romania, nu se mai pot produce legume pentru consum decat in mediul protejat. Din 2009, am tot solicitat sprijin Ministerului Agriculturii ca sa ne ajute sa crestem suprafata de sere macar cu 200 ha si la solarii cu pana la 1.000 ha… Mi s-a promis o alocare speciala, nu s-a vrut si nu se poate…Eu cred ca nu moare Romania daca punem deoparte 200 mil. euro pentru pomicultura si 200 mil. euro pentru legumicultura pentru a face un program si sa ramana ceva in urma, asa cum s-a gasit solutia in cazul SAPARD-ului romanesc si s-a facut minuni. Haideti sa incercam si pentru acest sector”, este indemnul adresat conducerii Ministerului Agriculturii de catre Aurel Tanase, presedintele Prodcom, patronatul din sectorul de legume-fructe.

Si chiar are dreptate, pentru ca pare incredibil ca, astazi, la aproape trei decenii de la Revolutie, in Romania sa existe doar undeva la 300 ha de sera (nici autoritatile responsabile in domeniu nu par sa stie cifra exacta), fata de cele circa 2.500 ha cate erau in 1989. Ori in ritmul in care se investeste la acest moment este clar ca vom avea cam mult de asteptat pana chiar sa se intample ceva spectaculos. Nici macar fondurile europene n-au adus revirimentul asteptat: doar 43 de contracte de finantare in valoare de circa 58 milioane de euro pentru infiintarea a circa 60 ha de sere, solarii si ciupercarii finantate din bani europeni (sM 4.1) prin PNDR 2014-2020! (cifre valabile pentru primele luni din 2019)

Chiar daca romanii nu se inghesuie sa obtina fonduri europene, nu inseamna, insa, ca nu se investeste in legumicultura autohtona. Multi prefera sa o faca pe bani proprii, mai ales daca este vorba si de actionari straini. Un astfel de exemplu este investitia de peste 2 milioane de euro, realizata de omul de afaceri neamt Josef Jakobs, alaturi de partenerul sau roman Adrian Rusu, in judetul Giurgiu, la Baneasa. Cei doi au infiintat aici cea mai mare plantatie de sparanghel din tara noastra, care se intinde pe 170 de ha (35 ha sparanghel alb si restul verde).

Solarul, o solutie la indemana

De cativa ani, legumicultorii romani solicita insistent autoritatilor sa sprijine mai mult cultivarea de legume in spatii protejate, o varianta demna de luat in seama dat fiind schimbarile climatice. Pe de alta parte, nu putem trece cu vederea nici posibilitatile financiare reduse ale legumicultorilor romani care isi permit mai degraba sa infiinteze un solar decat o sera (un hectar de sera presupune o investitie de un milion de euro!).

Citeste si Romania este a treia piata de desfacere pentru Turcia la legume si fructe proaspete, dupa Rusia si Irak

Chiar si asa se remarca o crestere semnificativa a acestor suprafete in ultimii ani, ajunse undeva la 7.500 ha, potrivit informatiilor comunicate de asociatiile din sector, un avant datorat programului guvernamental Tomata (3.000 euro pentru 1.000 mp in spatiu protejat). Din pacate, insa, nici macar acest efort financiar important din partea statului nu a putut stopa importul de tomate care se mentine la cote ridicate.

Citeste si Top producatori mere in UE. Romania, locul trei

In 2018, importurile de tomate au ajuns la 87.000 tone (91 mil. euro), cu 10.700 tone mai mult, comparativ cu anul anterior, potrivit datelor Ministerului Agriculturii. Un avans de 14,7% in volum, pana la urma asteptat, in ciuda derularii programului Tomata. In 2019, debuteaza un program similar la usturoi si cel mai probabil vor urma si altele in anii viitori. Sa speram, insa, ca efectele se vor vedea in piata…

Mai greu in supermarket…

Cea mai mare problema pentru legumicultorii romani constitue vanzarea productiei, pentru ca nu sunt puse bazele unor piete specifice de valorificare a productiei. Cei care produc legume in cantitati mici coboara foarte mult pretul, ceea ce ii dezavantajeaza pe cei care practica legumicultura ca activitate principala si traiesc din comercializarea productiei.

Citeste si EXCLUSIV AGROSTANDARD: Studiul “Piata de fructe. Romania 2018”

La noi, valorificarea se face, in general, fie de la poarta fermei, fie direct pe piata sau prin intermediari. In magazine se ajunge mai greu, doar undeva la 10% din productie ia calea supermarketurilor, dupa cum recunosc chiar oficialii de la MInisterul Agriculturii in Strategia Nationala pentru programele operationale in sectorul de fructe si legume (perioada 2018-2020).

Citeste si O piata ce devine interesanta: Sistemele fotovoltaice, de la stana, pana la sere si unitati de productie!

“Legumicultorii si pomicultorii sunt amenintati de marile hypermarket-uri, dar si de importurile masive. Pe de o parte, marile lanturi de magazine refuza sa cumpere marfa la un pret corect, iar pe de alta parte, importurile concureaza productia interna. Aproximativ 50-60% din productia romaneasca de fructe si legume este comercializata in piete taranesti organizate in centrele urbane si la poarta fermei. Desi preturile au o tendinta crescatoare, chiar si atunci cand fermierii au incheiat contracte comerciale, beneficiarii nu vin sa ridice marfa decat in momentul in care au scazut preturile”, se arata in documentul elaborat de MADR.

Din pacate, nu este, insa, singura problema cu care se confrunta producatorii interni, fie ca vorbim de legume sau fructe. Nu de putine ori au fost semnalate cazuri in care marfa le-a fost refuzata pe motiv ca nu se ridica la nivelul calitativ al celei aduse din import.

Citeste si EXCLUSIV: STUDIU DE PIATA “LEGUME DE SERA SI SOLARII”

Tabel 1

EVOLUTIA SUPRAFETELOR SI PRODUCTIEI DE LEGUME

Specificare UM 2015 2016 2017 2018

Suprafata mii ha 239,4  228,1  224 226,3     

Productie mii tone 3673,5 3358,3 3638,4 3797,4

SURSA: MADR, INS

 Tabel 2

SUPRAFETE SI PRODUCTII TOMATE

 An      suprafete (mii ha)   productii (mii tone)

2013   48,4    749,0

2014   43,8    706,2

2015   44,2    701,8

2016   41,0    627,1

2017   40       679, 8

2018   47       884

Tabel 3

SUPRAFETE SI PRODUCTII CASTRAVETI

An       suprafete (ha)         productii (tone)

2013   12.793           169.493

2014   12.786           181.226

2015   12.674           193.818        

2016   12.935           186.471

2017   12.700           201.000

2018   12.000           182.000

Autor: Viorela Pitulice

Sursa: FoodBiz

 

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website

3 + 18 =

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Agrostandard | 14 August, 2019 | 0 comentarii | 244 vizualizari | 1 vot

pepeni_br

Un comerciant dintr-o piata din Braila a fost filmat in timp ce injecta pepenii cu un lichid necunoscut, iar imaginile au ajuns virale pe FB! Asa ca dupa ce a ajuns faimos pe FB, barbatul a fost dat afara din piata si nu va mai putea face comert in orasul Braila. „Administratia Pietelor l-a evacuat […]

Autor: Agrostandard | 5 August, 2019 | 0 comentarii | 95 vizualizari | 1 vot

mere_stocuri

UE are, in acest an, cele mai mari stocuri de mere din istorie, adica de vreo trei ori ori mai mari decat in 2018, potrivit datelor comunicate de catre Asociatia Mondiala a Producatorilor de Mere si Pere (WAPA) la data de 1 iunie 2019. Astfel, cantitatea de mere aflata in depozitele dîn UE si Elvetia […]

Autor: Agrostandard | 27 July, 2019 | 0 comentarii | 241 vizualizari | 1 vot

fresh3

Mega Image a deschis Fresh Bazar, un nou concept de magazin, un twist la clasicul aprozar recunoscut pentru produse proaspete, autentice si de calitate, ancorat in stilul de viata modern, dinamic, in care alimentatia sanatoasa are un rol important, anunta Mgea Image. Cumparatorii pot gasi o varietate de produse proaspete, de la legume, fructe si […]

Autor: Agrostandard | 26 July, 2019 | 0 comentarii | 71 vizualizari | 1 vot

BNR1

Carnea (carnea de porc, in special, pe fondul pestei porcine africane), laptele si zaharul s-au ieftinit in 2018, in timp ce produsele de morarit si panificatie s-au scumpit! BNR arata in Raportul anual pe 2018 ca nu s-au mai resimtit socuri semnificative de natura ofertei din partea materiilor prime agroalimentare pe ansamblul anului 2018 pe […]

Autor: Agrostandard | 26 July, 2019 | 0 comentarii | 77 vizualizari | 1 vot

auchan

Consiliul Concurentei a autorizat tranzactia prin care Auchan Romania preia magazinele destinate comercializarii produselor alimentare si non-alimentare din statiile Petrom. Auchan Romania este membra a grupului Auchan Holding, principalul obiect de activitate fiind comertul cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun. In Romania, Auchan isi desfasoara in prezent […]

"Producatori si bazine legumicole"
Voturi
Vizualizari
Comentarii
28 Iun 2019 | 1 comentarii | 1648 vizualizari | 3 voturi
02 Aug 2019 | 0 comentarii | 309 vizualizari | 2 voturi
24 Iul 2019 | 0 comentarii | 2142 vizualizari | 2 voturi
11 Iul 2019 | 0 comentarii | 106 vizualizari | 2 voturi
26 Iun 2019 | 0 comentarii | 106 vizualizari | 2 voturi
»
20 Mai 2019 | 0 comentarii | 5582 vizualizari | 2 voturi
»
24 Iul 2019 | 0 comentarii | 2142 vizualizari | 2 voturi
»
28 Iun 2019 | 1 comentarii | 1648 vizualizari | 3 voturi
Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:



Agrostandard poze
PARTENERI
Groupama Asigurari
Rossmann
Ameropa
KWS
Oscar Downstream | distribuitor motorina | statii de incinta | serviciul card de flota | motorina vrac
Seminis
Seminis
Welcome | SC Kwizda Agro Romania SRL
Agrosel | the seed professional
Romanian Financial Conference



bad politics

2019 © Agrostandard