Sustine Agrostandard
arhiva stiri
starea vremii
Analize
Piețele de gros, doar un vis frumos pentru micii producători
Agrostandard | 7 July, 2013 | 0 comentarii | 1714 vizualizari |
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

piete_gros+taraniMicii producători au șanse minime de a-și distribui direct producția prin piețele de gros, chiar dacă ar exista în toate județe țării, pentru că le lipsesc informațiile cu privire la cererea de produse, nu au un minim de logistică absolut necesară pentru distribuție și nici fonduri alocate pentru acestă activitate, susțin reprezentanții piețelor de gros. În aceste condiții, de distribuția produselor se vor ocupa, ca și până acum, tot intermediarii. Una dintre principalele probleme ale distribuției constă în veriga lipsă dintre micii producători și marile centre de retail. ”Am identificat în sectorul legume-fructe fermieri mici care spuneau că nu are cine să le colecteze marfa. Nu există încă un centru care să colecteze cererile fermierilor și să facă legărura cu lanțurile de retail”, susține Camelia Șucu, proprietarul pieței de gros Abundia din București.

Lipsa unei legături directe cu lanțurile de retail reprezintă unul dintre factorii principali de necorelare a cererii cu oferta. Lipsa fondurilor alocate activității de distribuție este unul dintre celelalte handicapuri majore.

”Oamenii nu sunt pregătiți să anticipeze cam ce vor lanțurile de retail. Nu știu ce să producă, produc după ureche, nu știu cât să producă, nu au cu ce să producă, pentru că sunt fermieri mici și au acces difcil la utilaje performante. Noi (Piața de gros Abundia -n.r.) le-am deschis porțile, dar am constatat că n-au bani pentru semințe, nu știu cât și ce să producă, nu are cine să le colecteze marfa, n-au un sistem logistic bine pus la punct, n-au bani de mașini figorifice. E adevărat că nici n-au existat preocupări din partea statului pentru a face o logistică sănătoasă pentru fermieri”, a mai spus Șucu în cadrul conferinței Focus on Agriculture, organizată de Business Review.

Situația este similară și în alte țări ale Europei, unde doar aproximativ 20% dintre producători își vând singuri marfa în piețele de gros.

”Intermediarii predomină în piața de gros. Am văzut multe piețe de gros din Europa și am constatat că și în Paris, și în Varșovia erau foarte puțini producători”, a conchis Șucu.

Impozitarea ”samsarilor” i-ar aduce pe agricultori în piețe

Micii fermieri sunt de părere că, pentru a-i sprijini pe producători să-și vândă direct marfa în piețe și în hipermarket-uri ar trebui impozitați ”samsarii” și nu producătorii, așa cum se întâmplă acum.

”Trebuie impozitați sămsărașii, nu agricultorii. Aici este problema, la samsari. De aici trebuie să înceapă impozitul agricol, nu de la țărani, dacă vrem să sprijinim micii producători să producă și să-și distribuie ei singuri produsele”, a declarat Sebestyen Csaba, președintele Asociației Agricultorilor Maghiari (AAM) din România, membră CATAR.

Pe de altă parte, potrivit jucătorilor din agricultură, intermediarii se fac vinovați de cea mai mare evaziune fiscală din acest sector. Aceștia cred că un control mai eficient al statului i-ar descuraja pe intermediari și i-ar impulsiona pe micii producători să-și distribuie singuri produsele în piețe și hipermarket-uri.

”Nu băbuțele și țăranii care vând în piețe ne fură ci intermediarii și importatorii de produse agricole care fac evaziune fiscală. Aceasta este o crimă. Nu bătrâna care vinde mărar și mprcovi în piață trebuie combătută, ci marii evazioniști”, consideră Monika Puiu, președintele dealer-ului de utilaje agricole NHR Agropartners.

Fermierii: intermediarii și hipermarket-urile nu sunt bau-bau

Există, însă, și mici producători care văd în intermediari și hipermarket-uri niște parteneri și un debușeu pentru producție. Mai mult, aceștia cred că micii comercianți de legume și fructe au un rol benefic pentru producția agricolă. De vină, ar fi, până la urmă, tot consumatorul final.

”Hipremarket-urile și intermediarii nu trebuie priviți ca niște bau-bau, ca niște balauri. Este adevărat că preferă în cea mai mare parte marfă de import pentru că arată mai bine, este mai bine ambalată pentru că pe client îl interesează mai mult aspectul decât gustul. Nu contează că legumicultorii din occident produc numai pe strat hidroponic sau pe roca vulcanica, și nu pe pământ ca românii. Numai că, în ultima vreme și clienții au început să fie mai atenți la gustul legumelor și fructelor”, a declarat Ghiță Barbu, un legumicultor care lucrează patru hectare de teren din care 5.000 de metri pătrați de solarii la Maia, județul Ialomița, o localitate la 35 de kilometri de București.

Fermierii cred că micii producători pot supraviețui pe această piață cu o singură condiție – să-și adapteze producția la produse de nișă, cu o mare căutare.

”Eu sunt unul care vând la hipermarket-uri. Am ajuns să vând către toate hiperrmarket-urile din țară. Nu pot produce cât este cererea, dar tot prin intermediari. Soluția ca să ai distribuția asigurată este să vii cu produse de nișă. Noi producem salată creață, salată iceberg, varză China, broccoli, pepene galben. Nu venim cu volume mari, ci livrăm constant cantități mici din martie până în noiembrie”, a arătat Barbu.

Rolul intermediarilor este acela de a-i ghida pe fermieri pentru a produce în acord cu cererea pieței și pentru a-i conecta cu hipermarket-urile, cred agricultorii.

”Intermediarii vin și ne iau produsele din câmp cu mașini frigorifice când e vorba de cantități mari. Când livrăm cantități mici le ducem noi repede cu mașinile noastre. Din momentul în care primim comanda, recoltăm în cel mult o oră, iar produsele ajung proaspete în hipermarket, în trei ore de la recoltare. Împreună cu intermediarii stabilim ce vindem anul viitor și la ce prețuri și programăm cantitățile livrate zilnic. Prin intermediari am ajuns să negociem direct cu hipermarket-uri precum Cora și Metro, cu care stabilim ce vom produce în următorul an și cantitățile zilnice care vor fi livrate pentru fiecare produs în parte”, a conchis fermierul din Ialomița.

Sursa: Lumea Satului

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Agrostandard | 13 July, 2020 | 0 comentarii | 310 vizualizari | 1 vot

floare

In acest an, Rusia ar urma sa aiba o recolta de floarea soarelui de aproximativ 15,5 milioane de tone, in timp ce in Ucraina este asteptata o productie de circa 16 milioane de tone, potrivit estimarilor analistilor. Astfel, in sezonul 2020/21, Rusia si Ucraina, in conditii meteorologice bune, vor recolta in total 32 de milioane […]

Autor: Agrostandard | 6 June, 2020 | 0 comentarii | 500 vizualizari | 1 vot

rapita2020

Suprafete tot mai mici la cultura de rapita, recolta la nivelul anului 2019! Productia din acest an este estimata la circa 700.000 de tone, nivel in crestere usoara fata de 2019, potrivit unui raport de piata publicat de Clubul Fermierilor Romani (CFR). Dupa cate se pare, productiile par sa fie mai mari decat estimarile initiale […]

Autor: Agrostandard | 2 June, 2020 | 0 comentarii | 628 vizualizari | 1 vot

grau

Productía de grau a Romaniei ar putea atinge 6,9 milioane de tone, in acest an, intr-un scenariu mediu optimist, in conditiile secetei prelungite din primavara, se arata intr-un raport de piata realizat de Clubul Fermierilor Romani (CFR). Nu doar Romania asteapta productii mai mici, ci si Rusia sau Ucraina, jucatori importanti in bazinul Marii Negre. […]

Autor: Agrostandard | 24 October, 2019 | 0 comentarii | 509 vizualizari | 1 vot

SCHIMBARI

Un recent raport elaborat de Global Markets Institute (GMI) al cunoscutei banci de investitii Goldman Sachs zugraveste consecintele potential catastrofale date de modificarile climatice. In cele 34 de pagini ale analizei intreprinse de GMI se arata, in esenta, ca cresterea temperaturilor la scara planetara va determina modificari in aria de cuprindere si structura bolilor, generand, […]

Autor: Agrostandard | 23 October, 2019 | 0 comentarii | 521 vizualizari | 1 vot

A1

Agricultura romaneasca va creste cu jumatate de miliard de euro in 2019, potrivit unei analize KeysFin! Cifra de afaceri a companiilor locale care activeaza in sectorul agriculturii va creste cu aproape jumatate de miliard de euro in 2019, plasand agricultura printre sectoarele strategice ale economiei romanesti, conform estimarilor specialistilor KeysFin. Cu toate acestea, rezultatele ar […]

"Producatori si bazine legumicole"
Voturi
Vizualizari
Comentarii
Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:



Agrostandard poze
PARTENERI
Hydro
Rossmann
Ameropa
KWS
Oscar Downstream | distribuitor motorina | statii de incinta | serviciul card de flota | motorina vrac
Seminis
Seminis
Welcome | SC Kwizda Agro Romania SRL
Agrosel | the seed professional



bad politics

2020 © Agrostandard