Sustine Agrostandard
starea vremii
Analize
Piețele de gros, doar un vis frumos pentru micii producători
Agrostandard | 7 July, 2013 | 0 comentarii | 897 vizualizari |
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

piete_gros+taraniMicii producători au șanse minime de a-și distribui direct producția prin piețele de gros, chiar dacă ar exista în toate județe țării, pentru că le lipsesc informațiile cu privire la cererea de produse, nu au un minim de logistică absolut necesară pentru distribuție și nici fonduri alocate pentru acestă activitate, susțin reprezentanții piețelor de gros. În aceste condiții, de distribuția produselor se vor ocupa, ca și până acum, tot intermediarii. Una dintre principalele probleme ale distribuției constă în veriga lipsă dintre micii producători și marile centre de retail. ”Am identificat în sectorul legume-fructe fermieri mici care spuneau că nu are cine să le colecteze marfa. Nu există încă un centru care să colecteze cererile fermierilor și să facă legărura cu lanțurile de retail”, susține Camelia Șucu, proprietarul pieței de gros Abundia din București.

Lipsa unei legături directe cu lanțurile de retail reprezintă unul dintre factorii principali de necorelare a cererii cu oferta. Lipsa fondurilor alocate activității de distribuție este unul dintre celelalte handicapuri majore.

”Oamenii nu sunt pregătiți să anticipeze cam ce vor lanțurile de retail. Nu știu ce să producă, produc după ureche, nu știu cât să producă, nu au cu ce să producă, pentru că sunt fermieri mici și au acces difcil la utilaje performante. Noi (Piața de gros Abundia -n.r.) le-am deschis porțile, dar am constatat că n-au bani pentru semințe, nu știu cât și ce să producă, nu are cine să le colecteze marfa, n-au un sistem logistic bine pus la punct, n-au bani de mașini figorifice. E adevărat că nici n-au existat preocupări din partea statului pentru a face o logistică sănătoasă pentru fermieri”, a mai spus Șucu în cadrul conferinței Focus on Agriculture, organizată de Business Review.

Situația este similară și în alte țări ale Europei, unde doar aproximativ 20% dintre producători își vând singuri marfa în piețele de gros.

”Intermediarii predomină în piața de gros. Am văzut multe piețe de gros din Europa și am constatat că și în Paris, și în Varșovia erau foarte puțini producători”, a conchis Șucu.

Impozitarea ”samsarilor” i-ar aduce pe agricultori în piețe

Micii fermieri sunt de părere că, pentru a-i sprijini pe producători să-și vândă direct marfa în piețe și în hipermarket-uri ar trebui impozitați ”samsarii” și nu producătorii, așa cum se întâmplă acum.

”Trebuie impozitați sămsărașii, nu agricultorii. Aici este problema, la samsari. De aici trebuie să înceapă impozitul agricol, nu de la țărani, dacă vrem să sprijinim micii producători să producă și să-și distribuie ei singuri produsele”, a declarat Sebestyen Csaba, președintele Asociației Agricultorilor Maghiari (AAM) din România, membră CATAR.

Pe de altă parte, potrivit jucătorilor din agricultură, intermediarii se fac vinovați de cea mai mare evaziune fiscală din acest sector. Aceștia cred că un control mai eficient al statului i-ar descuraja pe intermediari și i-ar impulsiona pe micii producători să-și distribuie singuri produsele în piețe și hipermarket-uri.

”Nu băbuțele și țăranii care vând în piețe ne fură ci intermediarii și importatorii de produse agricole care fac evaziune fiscală. Aceasta este o crimă. Nu bătrâna care vinde mărar și mprcovi în piață trebuie combătută, ci marii evazioniști”, consideră Monika Puiu, președintele dealer-ului de utilaje agricole NHR Agropartners.

Fermierii: intermediarii și hipermarket-urile nu sunt bau-bau

Există, însă, și mici producători care văd în intermediari și hipermarket-uri niște parteneri și un debușeu pentru producție. Mai mult, aceștia cred că micii comercianți de legume și fructe au un rol benefic pentru producția agricolă. De vină, ar fi, până la urmă, tot consumatorul final.

”Hipremarket-urile și intermediarii nu trebuie priviți ca niște bau-bau, ca niște balauri. Este adevărat că preferă în cea mai mare parte marfă de import pentru că arată mai bine, este mai bine ambalată pentru că pe client îl interesează mai mult aspectul decât gustul. Nu contează că legumicultorii din occident produc numai pe strat hidroponic sau pe roca vulcanica, și nu pe pământ ca românii. Numai că, în ultima vreme și clienții au început să fie mai atenți la gustul legumelor și fructelor”, a declarat Ghiță Barbu, un legumicultor care lucrează patru hectare de teren din care 5.000 de metri pătrați de solarii la Maia, județul Ialomița, o localitate la 35 de kilometri de București.

Fermierii cred că micii producători pot supraviețui pe această piață cu o singură condiție – să-și adapteze producția la produse de nișă, cu o mare căutare.

”Eu sunt unul care vând la hipermarket-uri. Am ajuns să vând către toate hiperrmarket-urile din țară. Nu pot produce cât este cererea, dar tot prin intermediari. Soluția ca să ai distribuția asigurată este să vii cu produse de nișă. Noi producem salată creață, salată iceberg, varză China, broccoli, pepene galben. Nu venim cu volume mari, ci livrăm constant cantități mici din martie până în noiembrie”, a arătat Barbu.

Rolul intermediarilor este acela de a-i ghida pe fermieri pentru a produce în acord cu cererea pieței și pentru a-i conecta cu hipermarket-urile, cred agricultorii.

”Intermediarii vin și ne iau produsele din câmp cu mașini frigorifice când e vorba de cantități mari. Când livrăm cantități mici le ducem noi repede cu mașinile noastre. Din momentul în care primim comanda, recoltăm în cel mult o oră, iar produsele ajung proaspete în hipermarket, în trei ore de la recoltare. Împreună cu intermediarii stabilim ce vindem anul viitor și la ce prețuri și programăm cantitățile livrate zilnic. Prin intermediari am ajuns să negociem direct cu hipermarket-uri precum Cora și Metro, cu care stabilim ce vom produce în următorul an și cantitățile zilnice care vor fi livrate pentru fiecare produs în parte”, a conchis fermierul din Ialomița.

Sursa: Lumea Satului

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website

1 × three =

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Agrostandard | 15 October, 2017 | 0 comentarii | 524 vizualizari | 1 vot

graul cl

Valoarea productiei ramurii agricole a crescut in 2016 cu 2,5%, comparativ cu anul 2015, potrivit datelor INS. Indicele productiei ramurii agricole in anul 2016 fata de anul 2015 a fost 102,5% pe total, 105,3% la productia vegetala si 97,6% la productia animala. In ceea ce priveste valoarea serviciilor agricole, aceasta este in general nesemnificativa, in […]

Autor: Agrostandard | 10 October, 2017 | 1 comentarii | 967 vizualizari | 1 vot

cover

In topul primilor 20 de beneficiari de subvenţii in 2016, selectati de către APIA în funcţie de valoarea sumelor autorizate la plată din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) şi Bugetul Naţional (BN), se află 9 companii românești, potrivit Studiului „Top 600+ Cele mai mari Exploatatii Agricole din […]

Autor: Agrostandard | 9 August, 2017 | 0 comentarii | 773 vizualizari | 1 vot

top 600 coperta

Judetul Giurgiu este o importanta zona agricola a tarii, care dispune de un fond funciar de circa 258.965 ha. Si aici, la fel ca in alte zone ale Romaniei se face agricultura performanta, iar productiile in cele mai multe cazuri sar de medie, ba chiar sunt sus de tot. In topul celor mai mari exploatatii […]

Autor: Agrostandard | 25 July, 2017 | 7 comentarii | 1188 vizualizari | 2 voturi

top 600 coperta

Publicatia AgroStandard lanseaza Studiul de piata „Top 600+ Cele mai mari Exploatatii Agricole din Romania”, prima analiza de acest fel realizata vreodata in Romania. Studiul a fost realizat urmare a solicitarilor venite din partea mediului de afaceri, data fiind absenta informatiilor oficiale cu privire la fondul funciar din tara noastra, precum si a lipsei unor […]

Autor: Agrostandard | 20 July, 2017 | 0 comentarii | 375 vizualizari | 1 vot

carne pui trans

94% dintre romani prefera sa cumpere carne proaspata refrigerata in detrimentul celei congelate pentru care a optat un procent de doar 27%, format in special din tineri cu varste cuprinse intre 18 si 25 de ani, potrivit unui studiu de piata realizat de Transavia, cel mai mare producator de carne de pui din Romania si […]

"Producatori si bazine legumicole"
Voturi
Vizualizari
Comentarii
12 Oct 2017 | 0 comentarii | 1404 vizualizari | 4 voturi
17 Sep 2017 | 0 comentarii | 1766 vizualizari | 4 voturi
12 Oct 2017 | 0 comentarii | 2024 vizualizari | 2 voturi
»
21 Iul 2017 | 0 comentarii | 5122 vizualizari | 2 voturi
»
20 Sep 2017 | 0 comentarii | 3535 vizualizari | 2 voturi
»
22 Iul 2017 | 0 comentarii | 2944 vizualizari | 1 vot
Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:



Agrostandard poze



bad politics

2017 © Agrostandard