Marele castig al actualei crize este faptul ca pandemia a pus pe lista de prioritati digitalizarea universitatilor si pregatirea cadrelor didactice si a studentilor pentru a desfasura activitatile didactice in sistem online, sustine Nicolae Istudor, rector Academia de Studii Economice (ASE) Bucuresti. In aceste conditii, activitatile care erau la nivel de intentii sau obiective in planuri de dezvoltare institutionala au devenit de stringenta actualitate si au constituit solutiile pentru depasirea crizei.
“Suntem pregatiti si hotarati sa perfectionam sistemul de comunicare online pentru a-l implementa cu succes in cadrul procesului complex de digitalizare a activitatilor ce au loc in universitatea noastra”, declara Nicolae Istudor. Mai multe despre modul in care criza provocata de COVID 19 a afectat invatamantul romanesc si despre solutiile avute in vedere aflam din interviul acordat de Nicolae Istudor revistei FoodBiz.
• Cat de afectat este invatamantul romanesc de criza provocata de coronavirus?
Este greu de cuantificat cat de mult este afectat invatamantul romanesc de criza provocata de COVID 19. In mod paradoxal, criza a insemnat multe provocari, precum si oportunitati de dezvoltare personala. Cert este faptul ca invatamantul romanesc a fost supus acelorasi transformari, adaptari si provocari, ca si invatamantul de pe toata planeta, afectata de pandemie.
Principala provocare, careia a trebuit sa-i facem fata cat mai bine in aceasta perioada, a constituit-o mutarea, practic peste noapte, a intregului proces educational (cu infrastructura si logistica sa specifica), respectiv translatarea universitatii in mediul exclusiv online, in camera de acasa. Studentii, cadrele didactice, personalul didactic si didactic-auxiliar, cu totii am fost nevoiti sa reconfiguram puzzle-ul comunicarii noastre institutionale in varianta virtuala, in care aproape toti ne aflam la domiciliu.
Cadrul formal, cu regulile sale riguroase, si, mai ales, prezenta fata-in-fata a principalilor actori ai procesului educational s-a transformat radical in acest context. Este o realitate in care toti am plonjat defavorizati de macrocontextul psihologic complex in care ne-am aflat, asociat dilemelor si grijilor legate de sanatatea noastra si a celor dragi, de situatii cu totul noi, cum ar fi starea de urgenta, pe care practic majoritatea nu am intalnit-o vreodata in viata si care te marcheaza atat psihologic, cat si ca mod de viata. In aceste conditii, prioritara a fost, sa o recunoastem, asigurarea sanatatii noastre, a studentilor si profesorilor nostri.
Totodata, pandemia a pus pe lista de prioritati digitalizarea universitatilor si pregatirea cadrelor didactice si a studentilor pentru a desfasura activitatile didactice in sistem online. Acesta este, paradoxal, marele castig al actualei crize. In aceste conditii, activitatile care erau la nivel de intentii sau obiective in planuri de dezvoltare institutionala au devenit de stringenta actualitate si au constituit solutiile pentru depasirea crizei pe care o traversam.
Restrangand discutia la Academia de Studii Economice din Bucuresti, voi fi sincer spunand ca nu a fost o perioada chiar simpla pentru comunitatea noastra universitara.
Avantajul nostru a fost acela ca aveam o platforma de invatamant online, functionala, pe care ne desfasuram activitatea la invatamantul la distanta, respectiv la cel cu frecventa redusa, utilizata si ca resursa suplimentara de lucru pentru cadrele didactice de la programele cu frecventa. Prin urmare, nu a trebuit decat sa ajutam toate cadrele didactice si studentii sa isi insuseasca principiile utilizarii acestei platforme, alaturi de alte mijloace de comunicare virtuala, cunoscute noua tuturor acum dupa aceste doua luni atipice de activitate.
Multumesc, pe aceasta cale, membrilor comunitatii noastre universitare pentru receptivitatea si flexibilitatea de care au dat dovada si pentru ca procesul de invatamant a putut continua in conditii destul de bune. Am dovedit, inca odata, ca suntem o echipa, reusind sa trecem prin aceasta perioada uniti si cu dorinta de a ne sustine reciproc spre binele universitatii noastre.
Totodata, va trebui sa fim concentrati pentru desfasurarea, in continuare, a examenelor de semestru in sistem online, inclusiv sustinerea examenelor de finalizare a studiilor de licenta si de masterat, respectiv a procesului de admitere la programele de licenta, masterat si doctorat din acest an. Suntem pregatiti si hotarati sa perfectionam sistemul de comunicare online pentru a-l implementa cu succes in cadrul procesului complex de digitalizare a activitatilor ce au loc in universitatea noastra. Dupa pareare mea, acesta este marele castig al acestei crize neasteptate.
• Cand evaluati ca se va relua activitatea normala?
Revenirea la activitatea normala va fi decisa de evolutia contextului pandemic care, speram noi, sa fie cat mai rapida. Stiu sigur ca Academia de Studii Economice din Bucuresti isi va relua activitatea, cu prezenta tuturor membrilor comunitatii in universitate, numai atunci cand se va asigura siguranta deplina a starii de sanatate a cadrelor noastre didactice, a studentilor si personalului didactic si didactic-auxiliar.
Citeste si RomaniaFunctioneaza. Secretul vacutelor de la CAI Curtici!
Sigur ca asteptam cu nerabdare sa auzim din nou vocile tinere si pline de energie ale studentilor nostri in cladirile universitatii, sa ne revedem in cadrul proiectelor comune cu partenerii nostri nationali si internationali, sa construim planuri de viitor, insa avem maturitatea de a ne pregati si astepta sa facem ca aceste lucruri sa se intample numai atunci cand cu totii vom fi in siguranta.
Sursa: FoodBiz