Sustine Agrostandard
starea vremii
Industria alimentara
Europarlamentar roman: Derapajele vizavi de siguranta alimentara tin de modul cum este aplicata legislatia UE
Agrostandard | 6 May, 2018 | 0 comentarii | 1194 vizualizari |
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

tanasescu2Siguranta alimentara preocupa tot mai multa lume, mai ales ca dupa cum ne-am obisnuit, aproape in fiecare an avem parte de cate o criza majora la nivel european. In ciuda tuturor masurilor luate de Comisia Europeana, problema nu a fost rezolvata, poate si pentru ca fiecare tara are responsabilitatea implementarii lor. Ori de cele mai multe ori, din aceasta cauza apar si derapaje, dupa cum ne-a declarat europarlamentarul Dr. Claudiu Ciprian Tanasescu, membru al Comisiei pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara a Parlamentului European.”Problema intervine in momentul in care aceasta legislatie trebuie adoptata la nivel national si mai ales la punerea ei in aplicare. De fapt aici este principala cauza a derapajelor care apar in chestiunea sigurantei alimentare. Si nu ma refer aici doar la Romania. Mai mult sau mai putin, chestiunea poate fi imputata oricarui guvern national, care are responsabilitatea implementarii deciziilor europene, dar si responsabilitatea crearii institutiilor menite sa urmareasca procesul si sa sanctioneze eventualele derapaje”, ne-a declarat Dr. Claudiu Ciprian Tanasescu.

Mai multe insa despre problemele care preocupa CE pe segmentul sigurantei alimentare si ce masuri are in vedere pe viitor in acest sens, puteti afla din interviul acordat AgroStandard de catre europarlamentarul roman.

– Care sunt sectoarele cu cele mai grave incalcari ale legislatiei privind asigurarea sigurantei alimentare in UE si Romania? Care a fost ultima criza majora si cum a fost ea solutionata?

Pentru inceput, trebuie sa precizez ca politica UE in materie de siguranta alimentara acopera tot lantul alimentar, de la ferma la consumator. Ea isi propune sa garanteze securitatea si calitatea produselor alimentare si a hranei pentru animale, respectarea unor standarde inalte in materie de sanatate si bunastare a animalelor si de protectie a plantelor, etichetarea corecta a produselor, precum si difuzarea de informatii clare privind originea, continutul si consumarea alimentelor.

Comisia pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara din Parlamentul European, comisie in care activez de 9 ani, este preocupata de elaborarea unui mecanism practic si aplicabil, prin care sa previna orice incalcare a sigurantei alimentare, eveniment ce ar putea fi catalogat ca un atac la adresa sanatatii populatiei.

Dupa parerea mea, ultima mare dezbatere la care s-a ajuns la un „consens european” a vizat reglementarile referitoare la cultivarea plantelor modificate genetic si a celor transgenice. Eu nu ma aflu de partea celor care spun ca odata consumate sunt daunatoare, da nici de partea celor care considera aceste tipuri de culturi ca fiind singurele in masura sa asigure viitorul in ceea ce priveste alimentatia. Dar, pana cand cercetarile asupra acestor tipuri de culturi vor aduce concret argumente pro sau contra, argumentate stiintific, dincolo de orice interpretare, prefer ca in acest sector sa avem un set de reglementari care sa impuna o linie care sa duca la folosirea sau scoaterea lor de pe piata cu moderatie.

– Ce masuri are in plan Comisia Europeana pentru a tine sub control eventuale derapaje in ceea ce priveste siguranta alimentara?

Principiul de baza al politicii europene privind siguranta alimentelor consta in aplicarea unei abordari integrate a problemei, de tipul „de la furca la furculita”. Aceasta include toate sectoarele lantului alimentar, inclusiv productia de furaje, sanatatea plantelor si animalelor, bunastarea animalelor, productia primara, procesarea alimentelor, depozitarea, transportul, comercializarea lor pe plan national, intracomunitar, precum si importul si exportul cu alimente. In acest context reglementarile si masurile impuse constant de Comisia Europeana incearca sa tina pasul cu evolutia problematicii, iar aici, in comisia de specialitate, reglementarile sunt discutate si amendate, pentru a cauta formula care sa raspunda intereselor tuturor europenilor. Problema intervine in momentul in care aceasta legislatie trebuie adoptata la nivel national si mai ales la punerea ei in aplicare. De fapt aici este principala cauza a derapajelor care apar in chestiunea sigurantei alimentare. Si nu ma refer doar la Romania. Mai mult sau mai putin, chestiunea poate fi imputata oricarui guvern national, care are responsabilitatea implementarii deciziilor europene, dar si responsabilitatea crearii institutiilor menite sa urmareasca procesul si sa sanctioneze eventualele derapaje.

– Cum pot fi combatute fenomene precum dublul standard la alimente, dar si contrafacerea unor produse (cazul ingrasamintelor etc)?

Chestiunea dublului standard la produse alimentare si produse de uz agricol a intrat in atentia institutiei europene inca din 2013. Atunci a existat o rezolutie in Parlamentul European, care cerea Comisiei Europene sa analizeze in amanunt aceasta problema si sa faca propria analiza a pietei interne. Numai ca problema a fost foarte greu acceptata, “ca fiind o problema”. Dublul standard in calitatea alimentelor distribuite de unii producatori in tarile din Est, comparativ cu cele din Vestul Europei a fost subiect al unei dezbateri organizate chiar la inceputul lunii aprilie de colegii mei din grupul social democrat – Daciana Sarbu si Pavel Poc. Situatia este una complicata, dar ea este certificata de studii pe aceleasi produse, de la aceleasi firme, vandute atat in vestul Europei, cat si in est. De altfel, la insistenta noastra, a celor din comisia de profil, la sfarsitul acestei luni, Comisia Europeana va lansa o campanie de testare a produselor alimentare in 16 tari ale Uniunii Europene, pe fondul acuzatiilor privind calitatea inferioara a marfurilor vandute in Europa de Est. Chiar recent am fost instiintati ca protocolul comun de testare a fost definitivat. La sfarsitul lunii mai ar urma sa fie lansata o campanie de testare, cu participarea a cel putin 16 tari (selectate pe criterii geografice si de marime). Testele vor include formarea unui cos comun de produse comercializate in cele mai multe dintre statele membre si vor fi efectuate verificari privind gustul si compozitia chimica. Primele rezultate concrete vor fi disponibile la sfarsitul anului, iar in cazul in care se confirma si oficial acest dublu standard vor lua si masuri in consecinta.

Personal sunt pentru pedepsirea drastica a acestui tip de abordare a pietei europene, prin amenzi drastice, dar si prin impunerea retragerii de pe piata a produselor neconforme, indiferent ca vorbim aici de alimente sau de produse chimice necesare agriculturii. Mai mult, sunt de partea celor care sustin in Parlamentul European introducerea standardului dublu in lista neagra a practicilor comerciale incorecte. Daca Uniunea Europeana garanteaza o piata unica, iar producatorii se bucura de toate avantajele unei piete unice, este furt sa aplici un dublu standard pentru produsele de aceeasi marca vandute in tarile UE. Este un furt din buzunarul consumatorului ca aceste produse sa difere in functie de zona geografica sau populatie.

Cine este Claudiu Ciprian Tanasescu

De profesie medic, Claudiu Ciprian Tanasescu este membru al Parlamentului European din 15 iunie 2009. Inca de la inceput dr. Claudiu Ciprian Tanasescu a activat in Comisia pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara a inaltului for legislativ continental, scopul activitatii sale fiind perfectionarea si imbunatatirea mediului si accesul egal al cetatenilor europeni la resursele medicale si de sanatate ale Uniunii.

Aflat la cel de-al doilea mandat in Parlamentul European, dr. Claudiu Ciprian Tanasescu a contribuit activ la crearea si sustinerea unor importante reglementari ce privesc sanatatea publica, mediul si siguranta alimentara. Numai in aceasta legislatura (2014 – 2019), dr. Claudiu Ciprian Tanasescu a fost coautor a sapte propuneri de rezolutie, a fost raportor sau raportor alternativ a trei initiative legislative, precum si a numeroase alte actiuni premergatoare initiativelor legislative adoptate de Parlamentul European.

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website

13 − 7 =

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Agrostandard | 2 December, 2019 | 0 comentarii | 129 vizualizari | 1 vot

ARTESANA

Intr-o perioada in care toata lumea se plange de falsurile din piata, Alina Donici, managing partner Artesana, nu se sfieste sa vorbeasca despre sezonalitatea produselor din lapte de capra in Romania. Pentru ca din toamna si pana in primavara nu exista materie prima, unitatea de productíe din Tecuci este nevoita sa retraga de pe piata […]

Autor: Agrostandard | 2 December, 2019 | 0 comentarii | 96 vizualizari | 1 vot

badea

„Va exista presiune pe piata muncii pentru a automatiza anumite tipuri de job-uri”, considera Nicolae Badea, CEO Computerland. In perioada ultimelor doua decenii, numarul robotilor utilizati in industrie s-a multiplicat de trei ori, la nivel global. Daca, pana nu de mult, ne obisnuisem sa intalnim procese de automatizare si robotizare doar in anumite domenii, cum […]

Autor: Agrostandard | 26 November, 2019 | 0 comentarii | 102 vizualizari | 1 vot

bm

BusinessMark a organizat, in data de 15 noiembrie 2019, a VII-a editie a „Romanian Food & Agribusiness Conference”, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel. In cadrul evenimentului, invitatii au vorbit despre starea agriculturii romanesti, Planul National Strategic (PNS), dublul standard, produsele traditionale romanesti si fluctuatia preturilor produselor. Mai mult, cei mai importanti jucatori din industrie […]

Autor: Agrostandard | 21 November, 2019 | 0 comentarii | 112 vizualizari | 1 vot

foodsummit

Bucharest Food Summit s-a dovedit a fi si in 2019 cel mai important eveniment al anului dedicat tehnologiilor si industriei agroalimentare. Manifestarea, desfasurata in perioada 12-14 noiembrie 2019 la ASE Bucuresti si Hotel Sheraton, a atras cei mai importanti oameni de afaceri din agricultura, industria alimentara si HoReCa, precum si factori de decizie din structurile […]

Autor: Agrostandard | 18 November, 2019 | 0 comentarii | 175 vizualizari | 1 vot

s1

Colectarea selectiva a deseurilor menajere si, mai ales, reciclarea lor sunt subiecte mai degraba tabu in Romania, nu doar pentru primarii, ci si pentru cetateni. Lipsa unei infrastructuri adecvate, a investitiilor in sector, dar si a educatiei in randul romanilor sunt doar cateva din problemele cu care se confrunta operatorii implicati in domeniu. Din pacate, […]

"Producatori si bazine legumicole"
Voturi
Vizualizari
Comentarii
23 Oct 2019 | 0 comentarii | 847 vizualizari | 3 voturi
09 Oct 2019 | 0 comentarii | 638 vizualizari | 3 voturi
02 Oct 2019 | 0 comentarii | 6758 vizualizari | 3 voturi
21 Sep 2019 | 2 comentarii | 2142 vizualizari | 3 voturi
»
02 Oct 2019 | 0 comentarii | 6758 vizualizari | 3 voturi
»
21 Sep 2019 | 2 comentarii | 2142 vizualizari | 3 voturi
»
14 Sep 2019 | 0 comentarii | 1377 vizualizari | 2 voturi
»
04 Noi 2019 | 0 comentarii | 1355 vizualizari | 1 vot
Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:



Agrostandard poze
PARTENERI
Hydro
Rossmann
Ameropa
KWS
Oscar Downstream | distribuitor motorina | statii de incinta | serviciul card de flota | motorina vrac
Seminis
Seminis
Welcome | SC Kwizda Agro Romania SRL
Agrosel | the seed professional
Bucharest Food



bad politics

2019 © Agrostandard