Sustine Agrostandard
starea vremii
Industria alimentara
Europarlamentar roman: Derapajele vizavi de siguranta alimentara tin de modul cum este aplicata legislatia UE
Agrostandard | 6 May, 2018 | 0 comentarii | 932 vizualizari |
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

tanasescu2Siguranta alimentara preocupa tot mai multa lume, mai ales ca dupa cum ne-am obisnuit, aproape in fiecare an avem parte de cate o criza majora la nivel european. In ciuda tuturor masurilor luate de Comisia Europeana, problema nu a fost rezolvata, poate si pentru ca fiecare tara are responsabilitatea implementarii lor. Ori de cele mai multe ori, din aceasta cauza apar si derapaje, dupa cum ne-a declarat europarlamentarul Dr. Claudiu Ciprian Tanasescu, membru al Comisiei pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara a Parlamentului European.”Problema intervine in momentul in care aceasta legislatie trebuie adoptata la nivel national si mai ales la punerea ei in aplicare. De fapt aici este principala cauza a derapajelor care apar in chestiunea sigurantei alimentare. Si nu ma refer aici doar la Romania. Mai mult sau mai putin, chestiunea poate fi imputata oricarui guvern national, care are responsabilitatea implementarii deciziilor europene, dar si responsabilitatea crearii institutiilor menite sa urmareasca procesul si sa sanctioneze eventualele derapaje”, ne-a declarat Dr. Claudiu Ciprian Tanasescu.

Mai multe insa despre problemele care preocupa CE pe segmentul sigurantei alimentare si ce masuri are in vedere pe viitor in acest sens, puteti afla din interviul acordat AgroStandard de catre europarlamentarul roman.

– Care sunt sectoarele cu cele mai grave incalcari ale legislatiei privind asigurarea sigurantei alimentare in UE si Romania? Care a fost ultima criza majora si cum a fost ea solutionata?

Pentru inceput, trebuie sa precizez ca politica UE in materie de siguranta alimentara acopera tot lantul alimentar, de la ferma la consumator. Ea isi propune sa garanteze securitatea si calitatea produselor alimentare si a hranei pentru animale, respectarea unor standarde inalte in materie de sanatate si bunastare a animalelor si de protectie a plantelor, etichetarea corecta a produselor, precum si difuzarea de informatii clare privind originea, continutul si consumarea alimentelor.

Comisia pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara din Parlamentul European, comisie in care activez de 9 ani, este preocupata de elaborarea unui mecanism practic si aplicabil, prin care sa previna orice incalcare a sigurantei alimentare, eveniment ce ar putea fi catalogat ca un atac la adresa sanatatii populatiei.

Dupa parerea mea, ultima mare dezbatere la care s-a ajuns la un „consens european” a vizat reglementarile referitoare la cultivarea plantelor modificate genetic si a celor transgenice. Eu nu ma aflu de partea celor care spun ca odata consumate sunt daunatoare, da nici de partea celor care considera aceste tipuri de culturi ca fiind singurele in masura sa asigure viitorul in ceea ce priveste alimentatia. Dar, pana cand cercetarile asupra acestor tipuri de culturi vor aduce concret argumente pro sau contra, argumentate stiintific, dincolo de orice interpretare, prefer ca in acest sector sa avem un set de reglementari care sa impuna o linie care sa duca la folosirea sau scoaterea lor de pe piata cu moderatie.

– Ce masuri are in plan Comisia Europeana pentru a tine sub control eventuale derapaje in ceea ce priveste siguranta alimentara?

Principiul de baza al politicii europene privind siguranta alimentelor consta in aplicarea unei abordari integrate a problemei, de tipul „de la furca la furculita”. Aceasta include toate sectoarele lantului alimentar, inclusiv productia de furaje, sanatatea plantelor si animalelor, bunastarea animalelor, productia primara, procesarea alimentelor, depozitarea, transportul, comercializarea lor pe plan national, intracomunitar, precum si importul si exportul cu alimente. In acest context reglementarile si masurile impuse constant de Comisia Europeana incearca sa tina pasul cu evolutia problematicii, iar aici, in comisia de specialitate, reglementarile sunt discutate si amendate, pentru a cauta formula care sa raspunda intereselor tuturor europenilor. Problema intervine in momentul in care aceasta legislatie trebuie adoptata la nivel national si mai ales la punerea ei in aplicare. De fapt aici este principala cauza a derapajelor care apar in chestiunea sigurantei alimentare. Si nu ma refer doar la Romania. Mai mult sau mai putin, chestiunea poate fi imputata oricarui guvern national, care are responsabilitatea implementarii deciziilor europene, dar si responsabilitatea crearii institutiilor menite sa urmareasca procesul si sa sanctioneze eventualele derapaje.

– Cum pot fi combatute fenomene precum dublul standard la alimente, dar si contrafacerea unor produse (cazul ingrasamintelor etc)?

Chestiunea dublului standard la produse alimentare si produse de uz agricol a intrat in atentia institutiei europene inca din 2013. Atunci a existat o rezolutie in Parlamentul European, care cerea Comisiei Europene sa analizeze in amanunt aceasta problema si sa faca propria analiza a pietei interne. Numai ca problema a fost foarte greu acceptata, “ca fiind o problema”. Dublul standard in calitatea alimentelor distribuite de unii producatori in tarile din Est, comparativ cu cele din Vestul Europei a fost subiect al unei dezbateri organizate chiar la inceputul lunii aprilie de colegii mei din grupul social democrat – Daciana Sarbu si Pavel Poc. Situatia este una complicata, dar ea este certificata de studii pe aceleasi produse, de la aceleasi firme, vandute atat in vestul Europei, cat si in est. De altfel, la insistenta noastra, a celor din comisia de profil, la sfarsitul acestei luni, Comisia Europeana va lansa o campanie de testare a produselor alimentare in 16 tari ale Uniunii Europene, pe fondul acuzatiilor privind calitatea inferioara a marfurilor vandute in Europa de Est. Chiar recent am fost instiintati ca protocolul comun de testare a fost definitivat. La sfarsitul lunii mai ar urma sa fie lansata o campanie de testare, cu participarea a cel putin 16 tari (selectate pe criterii geografice si de marime). Testele vor include formarea unui cos comun de produse comercializate in cele mai multe dintre statele membre si vor fi efectuate verificari privind gustul si compozitia chimica. Primele rezultate concrete vor fi disponibile la sfarsitul anului, iar in cazul in care se confirma si oficial acest dublu standard vor lua si masuri in consecinta.

Personal sunt pentru pedepsirea drastica a acestui tip de abordare a pietei europene, prin amenzi drastice, dar si prin impunerea retragerii de pe piata a produselor neconforme, indiferent ca vorbim aici de alimente sau de produse chimice necesare agriculturii. Mai mult, sunt de partea celor care sustin in Parlamentul European introducerea standardului dublu in lista neagra a practicilor comerciale incorecte. Daca Uniunea Europeana garanteaza o piata unica, iar producatorii se bucura de toate avantajele unei piete unice, este furt sa aplici un dublu standard pentru produsele de aceeasi marca vandute in tarile UE. Este un furt din buzunarul consumatorului ca aceste produse sa difere in functie de zona geografica sau populatie.

Cine este Claudiu Ciprian Tanasescu

De profesie medic, Claudiu Ciprian Tanasescu este membru al Parlamentului European din 15 iunie 2009. Inca de la inceput dr. Claudiu Ciprian Tanasescu a activat in Comisia pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara a inaltului for legislativ continental, scopul activitatii sale fiind perfectionarea si imbunatatirea mediului si accesul egal al cetatenilor europeni la resursele medicale si de sanatate ale Uniunii.

Aflat la cel de-al doilea mandat in Parlamentul European, dr. Claudiu Ciprian Tanasescu a contribuit activ la crearea si sustinerea unor importante reglementari ce privesc sanatatea publica, mediul si siguranta alimentara. Numai in aceasta legislatura (2014 – 2019), dr. Claudiu Ciprian Tanasescu a fost coautor a sapte propuneri de rezolutie, a fost raportor sau raportor alternativ a trei initiative legislative, precum si a numeroase alte actiuni premergatoare initiativelor legislative adoptate de Parlamentul European.

Adauga un comentariu!

Nume (necesar)

Website

four + 4 =

Editoriale din aceeasi categorie

Autor: Agrostandard | 23 April, 2019 | 0 comentarii | 90 vizualizari | 1 vot

piete

In ciuda controalelor efectuate de inspectorii MADR, fenomenul de substituire a legumelor si fructelor romanesti este inca prezent, in sensul ca produsele provenite din import sau comert intracomunitar sunt comercializate ca produse romanesti, practica la care inca apeleaza comerciantii din pietele agroalimentare, anunta Ministerul Agriculturii. De asemenea, nu toti comerciantii respecta trasabilitatea produselor, prin neprezentarea […]

Autor: Agrostandard | 22 April, 2019 | 0 comentarii | 125 vizualizari | 1 vot

carcasa

Ministerul Agriculturii face precizari cu privire la pretul la carnea de porc la poarta fermei in Romania, dupa aparitia in spatiul public a unor informatii cu privire la scumpirea carnii de porc: Preturile la carnea de porc la nivel global au fost influentate de situatia din China – principalul producator la nivel mondial, cu o […]

Autor: Agrostandard | 22 April, 2019 | 0 comentarii | 325 vizualizari | 1 vot

Antet UCPR

Ouale s-au ieftinit la poarta fermei! Pretul oualor la poarta fermei in Romania este de 28 bani – un pret de faliment, dupa cum a declarat Ilie Van, presedintele UCPR -, fata de 37 de bani in UE, in scadere usoara fata de lunile anterioare, informeaza Ministerul Agriculturii care citeaza datele Uniunii Crescatorilor de Pasari […]

Autor: Agrostandard | 21 April, 2019 | 0 comentarii | 210 vizualizari | 1 vot

PK40

Dupa ce am omorat porcii din cauza pestei porcine africane, acum am ajuns in situatia sa nu prea mai avem oferta pe piata interna si sa fim nevoiti sa aducem carne din import. Si cum concurenta pe piata este mare, mai ales ca exista o cerere ridicata din partea chinezilor afectati si ei de PPA, […]

Autor: Agrostandard | 20 April, 2019 | 0 comentarii | 278 vizualizari | 1 vot

fructe&legume

Practici incorecte privind originea legumelor, etichete pe care apar doua sau trei variante de tara de origine, neconcordante intre pretul afisat la raft si cel marcat pe bonul de casa, iar lista poate continua lejer. Acestea sunt doar cateva din neregulile constatate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) in urma unui control desfasurat la […]

"Producatori si bazine legumicole"
Voturi
Vizualizari
Comentarii
»
25 Ian 2019 | 0 comentarii | 2952 vizualizari | 1 vot
»
26 Ian 2019 | 0 comentarii | 2201 vizualizari | 1 vot
»
07 Feb 2019 | 0 comentarii | 1899 vizualizari | 1 vot
Ofera o donatie
Dacă vrei să contribui și tu, poți dona aici:



Agrostandard poze
PARTENERI
Groupama Asigurari
Ameropa
KWS
Oscar Downstream | distribuitor motorina | statii de incinta | serviciul card de flota | motorina vrac
Seminis
Seminis
Welcome | SC Kwizda Agro Romania SRL
Agrosel | the seed professional
Romanian Financial Conference



bad politics

2019 © Agrostandard