Producatorii romani ar trebui sa acorde o atentie mai mare soiurilor autohtone de vita de vie, daca vor ca vinurile lor sa aiba succes pe piata mondiala. Pana la urma, o Feteasca Neagra nu este cu nimic mai prejos decat un Merlot, sustine Gabriel Radulescu, managerul Domeniile Urlati, o plantatie situata in renumita podgorie Dealu Mare. Un adevar de care devin constienti tot mai multi producatori romani, in incercarea lor de a-si gasi piete noi de desfacere. Mai multe, insa, despre cum sunt percepute vinurile romanesti si ce sansa au la extern aflam din interviul acordat FoodBiz de catre Gabriel Radulescu, general manager Domeniile Urlati.
• Cum ar putea vinurile romanesti sa aiba succes pe piata internationala?
Este clar ca sansa vinurilor romanesti sa se afirme peste granite o reprezinta soiurile autohtone, in principal, Feteasca Neagra, un soi autohton foarte cunoscut deja la nivel international, dar si putem vorbi si de Feteasca Alba, Tamaioasa Romaneasca sau Babeasca Neagra (desi avem plantatii reduse). Feteasca Neagra a ajuns pana in Asia, mai ales in China. Soiurile autohtone trebuie sa fie motorul exporturilor noastre.
Citeste si Patronii Dedeman intra in actionariatul Purcari
Asa cum am remarcat in absolut toate discutiile avute cu partenerii externi, acestia sunt interesati de soiuri autohtone. Ma repet, dar sunt nevoit sa o fac, acesta este adevarul, este singura sansa sa ne afirmam. De ce ar cumpara cei din Vest de la noi Cabernet Sauvignon sau Sauvignon Blanc cand sunt soiuri frantuzesti arhicunoscute produse de producatori din intreaga lume, nu doar din Franta. De altfel, si in Romania exista foarte multe vinuri produse din aceste sortimente. Tocmai de aceea, clientii din Vest sunt foarte tentati sa incerce si sa educe clientela din tarile lor sa deguste si sa inteleaga soiurile autohtone. Un exemplu este Georgia, care s-a afirmat pe piata externa cu Saperavi. Doar soiurile autohtone sunt sansa noastra.
• Pe ce piete am putea avea succes?
Vinurile romanesti, in general, au scos capul in lume, sa spunem asa, sunt recunoscute. Intr-adevar, mai avem mult de lucrat la brandul de tara, este un lucru care ne lipseste pe partea de export si care poate fi rezolvat printr-o unitate a producatorilor. Putem sa luam drept exemplu, desi multora nu le place, dar acesta este adevarul, Republica Moldova care prin conceptul sustinut de programul guvernamental „Wine of Moldova” a reusit sa atinga un nivel de notorietate destul de ridicat in strainatate.
Ei stau mai bine ca noi ca si notorietate, vinurile sunt si ele calitative, dar si noi avem clar o calitate buna a vinurilor care este recunoscuta prin numeroasele premii obínute de vinurile romanesti la concursurile internationale. Avem foarte multi producatori si noi si multi altii care obtin medalii an de an la concursuri internationale.
Eu consider ca ambele zone geografice sunt de interes, atat partea de Est, tot ce inseamna cat mai aproape spre Asia unde deja sunt prezente branduri, cat si zona de Vest. Consider ca ar trebui privite in mod egal, nu trebuie sa avem un target numai intr-o anumita directie, este necesar sa ne extindem la nivel global, inclusiv peste Ocean, in SUA.
• Ce vinuri credeti ca se vor incadra in preferintele consumatorilor peste 20-30 ani?
Eu cred totusi ca vinul in sine are un caracter conservator, in principiu, si desi consumatorilor le place sa guste si vinuri inedite, pana la urma soiurile clasice precum Chardonnay sau Sauvignon Blanc au rezistat pe piata si o vor face in continuare. Si de ce nu, in viitor isi vor face loc incet-incet in mentalitatea si consumul de zi cu zi al consumatorului si soiurile noastre autohtone care sunt inedite. Pana la urma, o Feteasca Neagra nu este cu mult mai prejos decat un Merlot, ca si tipicitate. Un soi autohton este identitatea tarii. In ceea ce ma priveste, eu prefer Feteasca Neagra, Tamaioasa Romaneasca si Feteasca Alba. Daca ar fi sa pariez pe un soi in urmatoarele 2-3 decenii, as alege Feteasca Neagra.
Adauga un comentariu!
Editoriale din aceeasi categorie
Autor: Agrostandard | 16 January, 2021 | 1 comentarii | 509 vizualizari | 1 vot

Compania Green Way Farm din comuna Lumina, judetul Constanta, a reusit sa obtina o finantare in valoare de 720.746 de euro prin programul PNDR 2020, sumele fiind alocate pentru infiintarea unei ferme de porci, dar si a unei unitati de procesare, fiind asigurat practic intreg lantul de productie. Valoarea totala a investitiei se ridca la […]
Autor: Agrostandard | 11 January, 2021 | 0 comentarii | 160 vizualizari | 1 vot

Damian Marian, fondatorul restaurantului The Grill alaturi de Dani Otil, vorbeste despre experienta traita in vremurile pandemiei. S-a trecut la terasa, dar au crescut si livrarile la domiciliu, care au ajuns sa aiba o pondere intre 25 si 30% din vanzarile totale, bonul mediu avand o valoare cuprinsa intre 100 si 120 RON. Referitor la […]
Autor: Agrostandard | 11 January, 2021 | 0 comentarii | 1685 vizualizari | 3 voturi

Asa cum era de asteptat, programul Tomata nu va mai continua in acest, va functiona in schimb programul de minimis pentru legume in spatii protejate, a declarat ministrul Agriculturii Adrian Oros la AgroTv. “Pentru programul de minimis vom avea la dispozitie 88 milioane de euro. Vor fi sprijinite alte legume cultivate in spatii protejate, nu […]
Autor: Agrostandard | 9 January, 2021 | 0 comentarii | 91 vizualizari | 1 vot

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, Claudiu Nasui, promite impozit zero pe salariul minim, incepand cu 2022, in agricultura, un sector in care sunt salarii mici si evaziunea fiscala este foarte mare. Adica cu un an mai tarziu decat se astepta toata lumea… “Impozitul zero pe salariul minim este cea mai buna masura pe care o […]
Autor: Agrostandard | 8 January, 2021 | 0 comentarii | 110 vizualizari | 1 vot

Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) considera reprobabila si in afara prevederilor legale implicarea numelui institutiei in girarea unor informatii eronate referitor la consumul de alimente neambalate. Nu este prima data cand in piata sunt promovate spoturi publicitare in care se spune ca produsele neambalate nu sunt sigure pentru consum. ANSVSA a […]